Det betaler sig at bruge kræfter på at lave ordentligt indhold. Ikke mindst efter Googles ”Helpful Content Update” blev udrullet i august 2022. Men bare rolig, vi hjælper dig på vej mod bedre Google-placeringer lige her.

 

Google er vild med godt indhold! Ja, faktisk er Google så begejstret for gennemarbejdet content, at der er en klar sammenhæng mellem, hvad Google stempler som kvalitetsindhold og det, de vælger at vise i søgeresultaterne.

Drømmer du om organisk synlighed, høje placeringer og trafik? Så må du altså forpligte dig på konsekvent at skabe ikke bare godt, men også søgeoptimeret indhold. Efter Googles ”Helpful Content Update” trådte i kraft i august 2022, belønner Google nemlig i den grad indhold, der giver læserne en tilfredsstillende oplevelse og imødekommer deres behov.

Hvordan man så gør det, er der mange gode bud på. Her er et par af Googles egne:

Spørg dig selv, om din målgruppe ville finde indholdet nyttigt, hvis de på egen hånd kontaktede din virksomhed.
Eller sagt på en anden måde: Hold dig til at lave indhold om det, du rent faktisk driver forretning på. Laver man indhold blot for at ranke i søgemaskinerne, kan man nemt komme til at spytte content ud, der fokuserer på emner langt væk fra ens egen niche – og det er sjældent tilfredsstillende for læserne/målgruppen.

Overvej, om dit indhold i tilstrækkelig grad besvarer de spørgsmål eller imødekommer den interesse, læseren måtte have.
Dit indhold er først rigtig nyttigt, når det lærer folk noget eller hjælper dem med at handle på et specifikt ønske. Skaber man indhold til søgemaskiner, vil det ofte involvere at skrive meget uden at sige noget af reel værdi. Når du skriver indhold til folk, bør du hjælpe dem med at besvare spørgsmål eller løse den bekymring, der fik dem ind på din hjemmeside i første omgang. Du skal altså altid have i mente, at læseren helst skal finde løsningen på sin søgning i dit indhold.

Drop støjen

De tider, hvor en SEO-tekst blot skulle mades tilstrækkeligt mange gange med et primær søgeord for at opnå succes, er altså for længst forbi. Fokus bør i dag ligge på at forstå brugerens intentioner bag en søgning og imødekomme disse så tilbundsgående og kompetent som muligt i tekstarbejdet.

Googles øgede fokus på kvalitetsindhold betyder imidlertid ikke, at du skal droppe best practice inden for on-page SEO (title tags, intern linkbuilding, optimering af sideindhold etc.). Men hovedreglen er, at skriver du tekster, som brugerne gider spendere tid på, og måske endda tale om/linke til/citere/dele, vil Google honorere dig for det.

Læs også: 7 tips til at skabe indhold, som engagerer

SEO-tekster anno 2022

  • har ikke ensidigt fokus på det primære søgeord. En god måde at kontrollere dette på er ved at søge på det primære søgeord i din tekst. Optræder det bemærkelsesværdigt mange gange, bytter du det hist og her ud med synonymer.
  • inkorporerer søgeordene på naturlig vis. Skriv til mennesker i stedet for til søgemaskiner, og brug så i øvrigt søgeordene strategisk fornuftigt (i metadata, overskrifter og indledning).
  • forstår brugernes intentioner bag en søgning og leverer de svar, brugerne efterspørger – på en begavet, værdifuld og fascinerende måde. Teksterne bør gi’ reel værdi til læserne.

 


 

Googles vigtigste kvalitetsparametre

Beneficial Purpose: En side på internettet skal først og fremmest hjælpe brugerne. Sider, der er oprettet udelukkende for at bedrage eller tjene penge, vil have meget ringe muligheder for at ranke.

YMYL (Your Money or Your Life): YMYL-indhold er den type indhold, der, hvis det præsenteres unøjagtigt, usandt eller vildledende, direkte kan påvirke læserens lykke, sundhed, sikkerhed eller økonomiske stabilitet. Det vil typisk være indhold, der knytter sig til videnskaben, finans- og sundhedssektoren samt lovstof.
YMYL-sider af ringe kvalitet vil blive straffet af Google, og derfor er tommelfingerreglen, at YMYL-indhold bør forfattes af eksperter med relevant ekspertise.

E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness): Når det er vurderet, at en side tjener et gavnligt formål, bedømmes dens niveau af E-A-T – for at fastslå, om indholdet er YMYL (ikke-YMYL-indhold skal nemlig ikke opfylde samme strenge kriterier som YMYL-indhold).
E-A-T undersøger ekspertisen, autoriteten og troværdigheden bag en side og spiller derfor en rolle i alle søgninger på Google – men i nogle sammenhænge vil E-A-T være mindre afgørende. Søger du eksempelvis efter ”søde kattebilleder”, vil tårnhøj ekspertise ikke være det væsentligste parameter for søgeresultatet.

 


 

Kilder: Google Search Central, Semrush

Har du brug for inspiration til at arbejde med indhold i et SEO-perspektiv, så tag endelig fat i Tina Hansen på [email protected]