fbpx
Nyheder

Podcast: Årsrapportering, ESG og formidling: Sådan gør du

Mød Falck og Dansk Firmaidræt, som fortæller, hvordan de arbejder med deres årsrapportering. I podcasten har vi først fokus på de nye krav om valide ESG-data i virksomheders årsrapporter. Derefter zoomer vi ind på fordelen ved at arbejde kreativt med formidling af dine årsresultater, hvad enten det handler om en årsrapport eller en årsberetning. Undervejs får du masser af tips og gode råd.

 

Man kan godt blive bleg, når man står over for striben af nye krav til at fortælle om ESG i årsrapporten. Men frygt ikke, vi tager dig gerne i hånden. I dette podcastafsnit kan du blandt andet høre Falck fortælle om deres erfaringer.

“Man kan godt være positiv og håbe på, at større viden fører til bedre diskussioner i ledelsen. Det er fx viden om udslip af C02, hvor man har mulighed for at iværksætte tiltag til at reducere udslippet. Det kan også være en forretningsmulighed, hvis man kan lave relevante besparelser i processen”, siger Jesper Larsen-Ledet, Head of Financial Communication hos Falck.

Den første årsrapport fra Falck, efter de nye krav, skal være klar i januar 2026, og Jesper Larsen-Ledet indrømmer gerne, at han fik sved på panden, da han så listen over de mange hundrede datapunkter om ESG.

“Man må ikke stirre sig blind på de mange krav, men skal koncentrere sig om det, der er væsentligst for virksomheden og om at formidle det”, siger han.

Kommunikationsrådgiver Lars Sandstrøm hos Corporate Relations giver i podcasten gode råd til at klare de nye ESG-skær i årsrapport-farvandet.

“Formidlingen bliver vigtigere og vigtigere, jo flere data og tabeller, vi har. Man skal kunne præsentere sine data retvisende, men også så det giver et interessant og spændende billede. Det handler om klart sprog, design og god infografik”, siger Lars Sandstrøm.

Hvorfor ikke udkomme på lyd?
En af de medlemsorganisationer, der har arbejdet grundigt med deres formidling, er Dansk Firmaidræt. De har taget hele formidlings-værktøjskassen i brug til deres årsrapportering. Fx har de lavet deres seneste årsberetning som tre podcasts – og i vores podcast kan du høre mere om hvorfor, og hvad kreativ formidling af årsresultater kan betyde for din organisation eller virksomhed.

“Vi oplevede, at den flotte trykte publikation ikke blev brugt. Vi ved, at vores medlemmer tit er på farten, og så tænkte vi over det her med timing. Vi ville give vores medlemmer en god optakt, når de fx var på vej til repræsentantskabsmøde. Derfor valgte vi at producere podcasts”.

Dansk Firmaidræt arbejder også med både gennemtænkt design, infografik og motion graphics, når de formidler deres årsrapport.

“Det er vigtigt at gennemtænke hele formidlingen. Hvordan bliver min fortælling brugt, ellers bliver formidlingen passiv”, siger OTW CEO, Heine Jørgensen, som du også kan møde i denne podcast om årsrapportering.

“Det er måske den gang om året, hvor man kan sætte det formelle sammen med det aspirerende, og det er godt at stræbe efter”, forklarer Heine.

Vært: Karen Gahrn

Produceret af: Heartbeats

Medvirkende: Jesper Larsen-Ledet, Lars Sandstrøm, Søren Willeberg og Heine Jørgensen

Hør afsnittet der hvor du lytter til podcast

TINA

Vil du og din virksomhed eller medlemsorganisation vide mere om årsrapporter og formidling af årsresultater?

 

Bliv kontaktet