Stigende energipriser og papirmangel har sat mange tryksager under pres. Men der kan være penge at spare på trykpriser og distribution, hvis man træffer bestemte valg. Vi zoomer ind på løsningerne her.

De sidste par års stigende energipriser og fragtomkostninger har naturligvis påvirket produktionen af magasiner og resulteret i prisstigninger på tryk og papir. ⁣

Priserne på papir er desuden meget afhængige af forholdet mellem udbud og efterspørgsel. For halvandet år siden oplevede danske trykkerier for eksempel en stor mangel på papir, hvilket medførte meget store prisstigninger. ⁣

Kigger vi ind i 2024, spår danske trykkerier, som blandt andre Aller Tryk, dog heldigvis stabile papirpriser, da både energikrisen og efterspørgslen på papir efterhånden har normaliseret sig. Mange forlag og magasinudgivere kan derfor begynde at ånde lettet op.⁣

Men når det er sagt, er der selvfølgelig nogle gode tips til fremtidige besparelser, som kan gøre en stor forskel for økonomien i en magasinproduktion. Vi fremhæver tre afgørende valg, du som udgiver kan træffe. ⁣

 

Her er der penge at spare⁣

Prisen på trykning af et magasin er meget afhængig af valg af papir, da papiret normalt udgør 50-60 procent af prisen. Hvor meget papir, der skal bruges til et magasin, kan man dog nemt skrue på ifølge administrerende direktør hos Aller Tryk, Jesper Jungersen. Han peger på, at du kan vælge, hvor meget papiret skal veje – det vi kalder papirets gramvægt. Og så kan du ændre på magasinets format. ⁣

  1. Valg af papir⁣

    Hvis du for eksempel har et magasin, som trykkes på 80 gram papir, og man ændrer det til 65 gram (eventuelt med høj bulk), så sparer man 18,75 procent papir.⁣

     

  2. Valg af format⁣

    Hvis du har et magasin, som i dag er i format A4, altså 210×297 mm og eksempelvis ændrer det til Aller Tryks ’standardformat’, som er 208×278 mm, så sparer du reelt 7,3 procent papir, uanset gramvægt.⁣

    Hvis du har et magasin i ’stort magasinformat’, som typisk er 225×297 mm, og ændrer det til Aller Tryks ’standardformat’, så sparer du faktisk 13,5 procent.⁣

    Besparelserne stopper ikke her. For når magasinet bliver lettere, vil det ofte give en stor besparelse på distributionen, da denne som regel bliver prisfastsat ud fra magasinets vægt.⁣

     

  3. Valg af færdiggørelsesmetode⁣

    Når magasinet er blevet trykt med det ønskede papir og format, skal det færdiggøres og samles. Her er der også penge at spare afhængigt af metoden. ⁣

    Magasiner findes både som klæbebundne (med firkantet limet ryg), og som samlehæftet produkt (med hæfteklammer i ryggen). På Aller Tryk har de en meget stor kapacitet til at lave samlehæftede produkter (cirka 100.000 færdige blade i timen døgnet rundt), og derfor kan de tilbyde meget store besparelser, hvis du ændrer et magasin fra at være klæbebundet til at blive samlehæftet. ⁣

    Ifølge Jesper Jungersen slår man her to fluer med et smæk. Det mere økonomiske samlehæfte gavner nemlig også læserne. ⁣

    “Udover besparelsen får man faktisk samtidigt et mere ’læsevenligt’ magasin. Fordelen ved det samlehæftede magasin er, at det har et bedre ’opluk’ og derfor giver flottere opslag”, forklarer han.⁣

    Mange af Aller Tryks kunder har da også netop valgt samlehæfte-løsningen, og blandt en lang række af gode eksempler, der er gået fra klæbebind til samlehæfte, kan nævnes: Magasinet Dansk Golf, Magasinet Børn og Fritid, Diabetesforeningens magasin og Forbrugerrådets magasin TÆNK.⁣

    En stor del af Aller Medias magasiner har ligeledes gennemgået de besparende ændringer gennem årene, og konklusionen er altid den samme: ⁣

    “Både når det gælder ændring af format, papirgramvægt og færdiggørelsesmetode, er konklusionen, at hverken læsere eller annoncører reagerer negativt, siger Jesper Jungersen. Faktisk er der sjældent nogen, der bemærker ændringerne, og spørger man læserne, vil de som regel foretrække det hæftede magasin”, afslutter han.⁣

 

Står du med en aktuel tryksag, og er du nysgerrig efter at høre mere om mulige besparelser på tryk og distribution, så tag fat i Tina Hansen på [email protected]