Trendspotting er et effektivt værktøj, for hvis du kan se ind i fremtiden, bliver det nemmere at udgive indhold.

En god undersøgelse af fremtidsudsigterne kan være din kommunikationsguldmine. Det giver dig redskaberne til at fortælle historien om, hvad der påvirker dig og din branche. Du kan pege på fremskridt og innovation, men også på det der kan føre til stagnering og tilbagegang. Hvis dit indhold er sammensat korrekt, vil det blive opfattet som nyt, unikt og måske endda visionært. I processen bliver du ekspert i det emne, du kortlægger.

Sådan kommer du i gang

Udgangspunktet for al trendspotting er en ægte nysgerrighed på, hvad morgendagen har at byde på. Du skal læse, lytte og konstant stille spørgsmål til verden omkring dig. Metoden og tilgangen afhænger af dine mål og ambitioner, men der er grundlæggende fire spørgsmål, der gør arbejdet: Hvad sker der? Hvorfor sker det? Hvordan påvirker det os? Hvad skal vi gøre nu?

Hvis du skal i gang med en omfattende analyse, er et tip at tænke grundigt over dens mål og fokus – og ikke mindst hvilket spørgsmål (fokusspørgsmål) du skal tage udgangspunkt i. Hvis du ikke gør det, vil det være svært at foretage de nødvendige sondringer. Når fokusspørgsmålet er på plads, er trinene ofte som følger:

  • Baseline – gennemgå den aktuelle situation, og hold styr på historien.
  • Indsamle oplysninger – overvåg verden omkring dig.
  • Analysér oplysninger – f.eks. via en trend- og fremtidsanalyse og/eller en aktør- og konkurrentanalyse.
  • Prioritér virkningerne – undersøg, hvad der vil påvirke virksomheden, og hvad der ikke vil påvirke den.
  • Formidl resultaterne – sammensæt og markedsfør indsigten.

Der findes naturligvis mange etablerede modeller, der kan bruges, og et tip er at bruge noget tid på at finde en model, der er nem at arbejde med, og som gør det lettere at gentage analysen.

Kommunikér fra starten

Brug den metode, der passer dig bedst, men vent ikke til slutningen med at kommunikere. Denne evne er allerede vigtig i planlægningsfasen og giver dig mulighed for at inddrage idéer om indhold og temaer. Den er med til at sætte rammen om analysen og sætter den tiltænkte læser i centrum. Kommunikationsfærdigheder er vigtige undervejs, da kunsten at skabe historier ud fra indsigt – foregår løbende. I sidste ende risikerer arbejdet at blive bremset, hvis kommunikatører og kreative medarbejdere først skal begynde deres arbejde, når rapporten er færdig. På det tidspunkt er der også en risiko for, at pengene er begyndt at løbe op.

Vil du vide mere, så kontakt COO, Tina Holdgård Hansen på [email protected].