I vores digitale tidsalder er indhold konge, og kunstig intelligens (AI) har påtaget sig en hovedrolle i at forvandle måden, vi producerer content på – særligt når det kommer til at skabe ord og billeder i markedsføring. Og skabe dem hurtigt og effektivt.

Men hvordan bruges AI-værktøjer egentlig konkret i contentproduktion i dag? Er de blevet vores uundværlige medspillere, eller er kunstig intelligens allerede godt på vej til at vippe indholdsproducenter som tekstforfattere, illustratorer og grafiske designere af pinden? Vi zoomer ind på tendensen.

Hvilken forskel gør AI-værktøjerne?

Der findes et hav af AI-værktøjer, du som virksomhed (eller privat person) kan benytte. Nogle værktøjer er gratis, andre (ofte premium-udgaverne, der giver adgang til endnu flere features) kræver abonnement.

I forhold til produktion af content på et professionelt niveau, er der stort set ikke den opgave, som kunstig intelligens ikke kan assistere med. Du kan få hjælp til alt lige fra artikelskrivning, produktbeskrivelser, tekstredigering, transskribering samt produktion af unikke billeder og illustrationer, lyd og video.

Gennem avancerede algoritmer og dataanalyse kan AI-værktøjerne lynhurtigt hjælpe med at forstå forbrugernes præferencer og adfærd på et dybere niveau og på den måde identificere, hvilket indhold der er mest effektivt og hvorfor. Den ”viden” bliver oversat til anbefalinger og indhold, der føles som skræddersyet til modtagerne, hvilket meget gerne skulle resultere i højere engagement og konverteringsfrekvenser.  Og det er jo godt nyt for virksomheder, der ønsker at forblive konkurrencedygtige.

Så langt, så godt. Men hvilke AI-værktøjer skal man så gå efter?

4 populære AI-værktøjer lige nu

Det kan være en jungle at navigere i værktøjerne, og der kommer hele tiden nye spillere på banen. Desuden gør det heller ikke tingene nemmere, at de store techgiganter konstant konkurrerer om at give verden de hurtigste og bedste AI-værktøjer. Fantastisk for forbrugerne, men det kan immervæk være lidt svært at følge med i udviklingen.

Når det kommer til AI-værktøjer, der er særligt anvendelige til produktion af indhold, har vi her valgt at fremhæve fire, du bør kende. De fokuserer på henholdsvis tekst, billede, lyd og video.

 

1.     ChatGPT: Bliv bombarderet med idéer

Vi kommer selvfølgelig ikke uden om OpenAI’s hypede og voldsomt populære chatbot ChatGPT, der er en variant af den store sprogmodel GPT (Generative Pre-training Transformer) programmeret til at tænke og lære som mennesker. ChatGPT har over 100 millioner aktive brugere, som hver måned interagerer med den og får svar på alt imellem himmel og jord.

Ved produktion af content, er ChatGPT særligt god i idéfasen til at kickstarte skriveprocessen og give dig forslag til produktbeskrivelser og artikelopbygning. Men det kræver, at du prompter den – det vil sige fodrer den med en sætning eller en kort tekst, der fungerer som input. Jo bedre prompt, jo bedre content får du fra chatbotten.

 

 

Psst! Google har meldt ud, at de kan se, når en form for AI har skrevet teksterne. Vil du ikke straffes af Google, er det derfor en god idé at bruge AI med omhu og som inspiration til at sætte skub i skriveprocessen.  


Værd at vide: ChatGPT oplyser ikke, hvor den får sine oplysninger fra. Den har ingen kildeangivelser, og det er derfor vigtigt, at du bevarer din kritiske sans, når du får svar fra chatbotten. Og faktatjekker! ChatGPT laver nemlig formodninger baseret på, hvad der giver mening rent sprogligt og kan ikke skelne mellem sandt og falsk. Kan den derfor ikke finde det rigtige svar, opfinder den et svar – den ”hallucinerer”, som man siger. Den tøver heller ikke med at producere svar, der potentielt kan være diskriminerende eller upassende.

ChatGPT trækker på data, der stammer fra store mængder tekst fra især internettet. Men den fungerer ikke i realtid, hvilket betyder, at dens viden er begrænset til begivenheder, der har fundet sted før januar 2022, hvis du benytter den gratis version ChatGPT-3.5.

OpenAI har i starten af 2023 lanceret ChatGPT Plus, som for 20 dollars om måneden giver dig adgang til den nyeste model ChatGPT-4, der blandt andet trækker på et markant større datasæt frem til april 2023 og minimerer risikoen for fejlagtige oplysninger. GPT-4 kan i skrivende stund (ultimo 2023) generere flere kreative, tekniske og længere tekster, og den accepterer billeder som prompts, hvis du fx vil have idéer til en artikel ud fra et specifikt billede.

Andre gode AI-værktøjer til tekstproduktion: Copy.ai og Deep Dream

Tip! Arbejder du med digitale artikler, kan ChatGPT – og andre lignende værktøjer – hjælpe med at SEO-optimere dine tekster. Men der findes også deciderede AI-værktøjer til SEO, bl.a. Surfer SEO.

 

2.     Midjourney: Skab fantastiske billeder ud fra din fantasi

Blandt de mest populære AI-værktøjer til at omdanne tekst til billeder, ligger Midjourney lunt i svinget.

Baseret på dine prompts – de kommandoer du fodrer programmet med – kan Midjourney nemt og hurtigt generere gode og unikke billeder. Den kommer med fire forslag til billeder ud fra dine instrukser, og så kan du så beslutte, hvilket billede du vil arbejde videre med.

Som det gør sig gældende med tekstproduktion, så afhænger kvaliteten af billederne på Midjourney af dine prompts, der meget gerne må være så korte og præcise som muligt. Midjourney er et fantastisk værktøj til at lave billeder i fantasy-universet, men du kan også bede om fotorealistiske billeder.

Her kan du se eksempler af promptede billeder med Midjourney:

 

Midjourney bliver fx brugt til at lave visuelle repræsentationer til artikler (både på print og digitale), hvor billederne erstatter klassiske illustrationer og fotografier. Og så er værktøjet oplagt at bruge til konceptualisering af kampagner, hvor du kan sætte visuel form på dine idéer frem for at bruge klassiske moodboards med stregtegninger og referencebilleder fra eksempelvis Pinterest.

Værd at vide: Du kan få adgang til Midjourney med en abonnementsordning. Du kan vælge forskellige abonnementer, men fælles for dem alle er, at du i princippet betaler for computerkraft og den hastighed, Midjourney genererer billeder med.

Da Midjourney er et åbent forum, ejer du ikke dine billeder, men kan frit benytte dem efter behov. Det kan andre i princippet også, da billeder skabt i Midjourney er offentligt tilgængelige. Vil du have eneret til dine billeder, skal du tilkøbe Midjourneys Pro- eller Mega-abonnement.

Andre gode AI-værktøjer til billeder: DALL-E3 (er nu tilgængelig ved køb af ChatGPT Plus) og Adobe Firefly.

 

3.     ElevenLabs: Sig det med lyd på

Når man tænker på det enorme forbrug af lydbaseret content på verdensplan, ligger det naturligvis lige til højrebenet, at kunstig intelligens også er blevet efterspurgt til produktion af lyd.

Set med danske øjne, er det amerikanske værktøj ElevenLabs ret interessant, da den kunstige intelligens kan generere stemmer ud fra tekst – og endda gøre det på dansk, hvis du ønsker det. Vælg blot en af de danske stemmer du finder bedst egnet, ud fra køn, intonation og dialekt, i ElevenLabs stemmebibliotek.

Prøv at lytte til det her afsnits indledning indlæst af ElevenLabs AI her:

 

Med ElevenLabs kan du ovenikøbet klone din egen stemme og genere lyd, du aldrig har sagt. Det kan være brugbart, hvis du eksempelvis vil spare tid på at indtale en voiceover selv. Du skal bare fodre værktøjet med dit manuskript.

Og hvad endnu smartere er, så kan du pludselig mestre et flydende kinesisk eller et af de andre 27 tilgængelige sprog, som værktøjet pt kan oversætte din stemme til.

Værd at vide: Lytter man rigtig godt efter, kan man sagtens høre små nuanceforskelle på ægte stemmer og de klonede varianter, skabt med ElevenLabs. Vejrtrækningspauserne kan indimellem også lyde lidt unaturlige. Men det er småting.

Derfor er det heller ikke overraskende, at værktøjet efter sin lancering i starten af januar 2023 allerede er blevet brugt en del til at ”deepfake” kendtes stemmer. Der har blandt andet floreret lydbidder med podcaststjernen Joe Rogan, der snakker om sin hang til porno, og du kan også finde klip med skuespillerinden Emma Watson, der læser op fra Mein Kampf.

Men en ting er satire, en anden er misbrug af stemmer i kriminelt øjemed. ElevenLabs, og andre stemmekloningsværktøjer, forsøger at helgardere sig mod misbrug af stemmer uden samtykke, og bruger du deres værktøj, bliver du derfor bedt om at erklære, at du har rettighederne og tilladelsen til at anvende en specifik stemme. Det lyder på ingen måde skudsikkert, og man forstår godt, hvorfor lovgivere har så travlt med at få styr på praktikken omkring kunstig intelligens.

Andre gode AI-værktøjer til lyd: Murf, Listnr og Descript (alle tre kan også generere stemmer på dansk).

Tip! Med Listnr og Descript kan du nemt generere tale til tekst. Det er praktisk, hvis du fx skal have transskriberet et interview og skal have skrevet en artikel. 

 

4.     Descript: Videoproduktion, hvor alle kan være med

Skal der levende billeder på dit indhold – til fx podcast, salgspræsentationer og nyhedsbreve, kan du komme ret langt med et værktøj som Descript. Det er et omfattende stykke redigeringssoftware til video og lyd med en ekstremt redigeringsvenlig brugerflade.

Descript siger selv, at hvis du kan finde ud af at redigere et tekstdokument, kan du finde ud af at bruge Descript. Det smarte ved platformen er nemlig, at du redigerer lydspor, som ville du redigere et tekstdokument, da Descript konverterer lydsporet til tekst. Har du fx en videooptagelse af dig selv, eller andre, hvor der konstant siges ”øh”, er for lange pauser eller der bliver sagt noget forkert, kan du nemt redigere dette ud i den transskriberede tekst uden at skulle optage videoen igen.

Andre bemærkelsesværdige features ved Descript er, at du kan give en halvsløj amatør-lydoptagelse professionel studielyd med et enkelt tryk på en knap. Se (og hør) et eksempel på, hvordan Descripts studielyd fungerer i videoen her.

Du kan også fremtrylle øjenkontakt, hvis vedkommende på videoen hele tiden har det med at kigge væk fra kameralinsen eller fx læser op fra et manuskript. Og så kan du ”optage” voiceovers til din video ved blot at tilføje tekst i din redigering og vælge en klon af din egen stemme, som Descript kan generere, eller bruge en af de mange AI-stemmer fra stemmebiblioteket.

Værd at vide: Har du sagt noget vrøvl på din videooptagelse, og skriver du den rigtige sætning ind i din transskriberede lydfil, skal du altså være lidt kreativ i din redigering. For når du dubber med din AI-stemme, er Descript endnu ikke så avanceret, at den kan animere din mimik, så det passer med det redigerede. Billedet fryser derfor, når den redigerede lydbid bliver afspillet! Derfor er du indtil videre nødt til at bruge din redigerede lydbid som voiceover hen over et andet videoklip.

Discript har en gratis prøveperiode, men bliver du fan og fast bruger, koster det fra 12 dollars om måneden.

Andre gode AI-værktøjer til video: Invideo AI (genererer unikke videoer ud fra dine prompts) og ssemble (laver videocontent, fx tutorial om kostråd til 65+, ud fra tekst genereret med ChatGPT Script Writer plugin).

Vidste du, at mange medier har valgt at blokere for virksomheden OpenAI’s værktøj, der scanner hjemmesider for at indsamle materiale til at træne kunstig intelligens? ChatGPT kan fx ikke længere bruge indhold fra DR til at træne sig selv, fordi DR vil beskytte rettighederne til deres eget materiale.

 

Er AI-værktøjer blevet vores afløsere?

I dag gør AI en mærkbar forskel i contentproduktion, der ikke kan overses. Det rejser derfor også spørgsmålet, om AI kommer til at erstatte menneskelig arbejdskraft?

AI leverer resultater lynhurtigt, holder aldrig fri, bliver ikke træt eller syg og skal ikke lønnes. Det lyder jo som en arbejdsgivers drøm. Flere aktører har da også for nylig råbt vagt i gevær – blandt andre den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs, der i en rapport, udgivet i foråret 2023, anslog, at kunstig intelligens vil komme til at koste 300 millioner jobs på verdensplan. De forudser, at det vil gå hårdest ud over funktionæransatte i udviklede lande med udbredt teknologisk infrastruktur og særligt inden for jura og administrativt arbejde.

Hvor efterlader det så den mere kreative branche af alverdens contentproducenter som fx journalister, tekstforfattere, grafiske designere, illustratorer og fotografer?

Hos vores tyske naboer, annoncerede Europas største avis, Bild, i juni, at de som en del af en større sparerunde ville erstatte mere end 200 medarbejdere, heriblandt redaktører og korrekturlæsere, med kunstig intelligens. Herhjemme har vi endnu ikke haft en AI-massakre, hvor AI direkte har overtaget bestemte jobfunktioner, men det forlyder nu alligevel, at flere og flere medier og reklamebureauer skærer ned på brugen af illustratorer, designere og fotografer for fremover at satse mere på dygtige ”promptere” og indhold genereret af AI.

Direktør på medietrends.dk, Jan Birkemose, som er journalist og analytiker med stor erfaring i digital udvikling, fremhæver netop parløbet mellem indholdsproducenter og AI og maler på den front et ganske optimistisk fremtidsperspektiv. I et af sine seneste nyhedsbreve påpeger han:

”Vi bør ikke længere se mennesket og maskinen som hinandens modsætninger, men derimod som hinandens forudsætninger … AI er blot et værktøj, og der skal et menneske til at instruere det. Kunstig intelligens er faktisk afhængig af mennesker for at levere imponerende resultater. Mennesker med høj faglighed og kreativitet, vel at mærke.”

Og lader man afslutningsvis ChatGPT ”kigge” i krystalkuglen og får den til at svare på, om AI kommer til at afløse menneskelig arbejdskraft i fremtiden, er dens umiddelbare svar:

”AI, som ChatGPT og Midjourney, har potentiale til at automatisere visse opgaver, men det er usandsynligt, at de fuldstændigt vil afløse menneskelig arbejdskraft. Menneskelig kreativitet, kompleks problemløsning og emotionel intelligens er områder, hvor AI stadigvæk har begrænsninger.

Det indebærer, at mennesker tager opgaver, hvor de excellerer, mens AI håndterer mere rutineprægede og gentagne opgaver. Dette partnerskab sigter mod at optimere arbejdsprocesser og skabe mere effektive resultater. Essensen er at udnytte det bedste fra begge verdener.”

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev herunder, og vær den første til at modtage nyheder og inspiration til fx hvordan AI kan bruges som en god sparringspartner i din medlemskommunikation.