Når Apple inden længe opdaterer iOS-styresystemet til version 14, får det konsekvenser både for virksomheder som Facebook, der sælger annoncer, men også for virksomhederne der køber annoncerne.

Når din iPhone er opdateret til iOS 14, vil styresystemet automatisk kræve, at apps kun må spore dine data, hvis du som bruger aktivt har givet appen lov. Det kommer til at have en effekt på annonceringen på Facebook og Instagram, da vi må antage, at de færreste brugere frivilligt vil tillade sporing. En undersøgelse fra analysefirmaet Tap Research viser da også, at cirka 85 procent af brugerne ikke vil tillade apps at spore dem, hvis de får muligheden. (kilde: Berlingske)

(kilde: https://developer.apple.com/app-store/user-privacy-and-data-use/)

Men Apple har mere med i godteposen til apps som Facebook.

Begrænsning på otte events per domæne

Hvis en bruger tillader dataindsamling, vil Facebook fremadrettet kun have mulighed for at opsamle data på baggrund af maksimum otte optimerings-events. Det kan eksempelvis være “Purchase, Iniatiate checkout, add to cart, lead osv.”

Ændringer i forhold til attribueringsvindue

Attribueringsvinduet vil fremover skulle defineres på adset niveau, og default vil være “7-day click”. Attribueringvinduet på “28-day-click” og “7-days view” vil blive fjernet. Følgende muligheder vil stadig være til stede:

  • 1-day click
  • 7-day click (default)
  • 1-day click og 1-day view
  • 7-day click og 1-day view

 

Ændringerne vil påvirke:

  • Targeting-muligheder
  • Dataindsamling
  • Optimeringsmuligheder

Nu er der jo (heldigvis for os annoncører) rigtig mange Facebook-brugere, der anvender platformen fra andet end en iPhone, så opdateringen er ikke nødvendigvis jordens undergang. Men ændringerne vil selvfølgelig begrænse mulighederne for at levere annoncer til de mest relevante målgrupper i helt samme omfang som tidligere, da Facebook vil have et mindre datagrundlag til rådighed.

Udover at den manglende data påvirker targeting og løbende optimering af annoncerne, så påvirker det også rapporteringsdelen, som ikke vil være lige så retvisende som tidligere, da demografisk data omkring alder, køn, region osv. fra de iOS-brugere, som har sagt nej til at blive sporet, ikke vil være tilgængelig.

Facebook har på forhånd meldt ud, at de forventer, at små virksomheder vil opleve et fald på op til 60% i ROAS, men det er meget svært at give et præcist bud på, hvor stor effekt det reelt vil få for de enkelte annoncører, da det vil være forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Vi må dog særligt frygte, at det kan få en negativ effekt på performance for virksomheder med små og ret specifikke målgrupper, da Facebooks datagrundlag her er mangelfuldt. Opdateringen kommer primært til at påvirke konverteringskampagner, men alle kampagner hvor FB pixel bruges, vil altså blive påvirket i en eller anden grad.

Hvad kan du gøre?

  • Hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg anbefale, at du får verificeret dit domæne gennem Facebook. På den måde undgår du problemer ift. opsætning af events, når Facebooks Aggregated Event Measurement bliver en mulighed.
  • Forbered dig på ændringerne ift. attribueringsvinduet og start allerede nu med at bruge ”7 day click”. Tag et kig på performance via de forskellige attribueringsvinduer i Facebook Ads Manager, og dan dig et indtryk af, hvad de forskellige attribuerings-vinduer skaber af resultater. På den måde har du et bedre sammenligningsgrundlag, når de nye ændringer træder i kraft.
  • Overvej allerede nu, hvilke otte optimerings-events, som er de vigtigste for at skabe resultater for din virksomhed.
  • Få implementeret CAPI (Conversion API) og AAM (Auto Advanced Matching), hvilket kan hjælpe med at forbedre kvaliteten af data og match rate.

 

For mere info omkring Facebook og iOS 14 opdateringen:

https://www.wired.com/story/sorry-facebook-ios-changes-not-bad-for-small-businesses/

https://developer.apple.com/app-store/user-privacy-and-data-use/

https://developers.facebook.com/blog/post/2020/12/16/preparing-partners-ios-14-mobile-web-advertising/

https://www.facebook.com/business/apple-ios-14-speak-up-for-small-business/impact-on-ads-marketing

https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202

For app-install kampagner gælder der særlige forhold, læs mere her: https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202