
Skandinavisk Dyrepark
Med et ønske om at øge besøgstallet og skabe opmærksomhed om truede dyrearter har Skandinavisk Dyrepark skærpet sin kernefortælling og styrket forretningen ved at sætte fokus på parkens store attraktion: isbjørnene. Det har gjort det lettere at trænge igennem støjen og kommunikere klart og målrettet på tværs af platforme. Indsatsen har resulteret i mere aktivitet på hjemmesiden, større engagement på sociale medier og ikke mindst flere gæster i parken.
Udfordring
Tilbuddene er mange, og konkurrencen er hård, når det handler om at trække travle danske børnefamilier til landets fritidsattraktioner. Derfor er det vigtigt at bruge hver en krone af marketingbudgettet målrettet på at skabe værdi.
Udfordringen bestod i at styrke Skandinavisk Dyreparks position, skabe en fælles forståelse for kommunikationens formål på tværs af organisationen og i langt højere grad anvende egne medier til kosteffektivt at skabe opmærksomhed om parken.
Løsning
På baggrund af strategiworkshops, markedsanalyse og analyse af Skandinavisk Dyreparks eksisterende kommunikation har OTW udviklet en målrettet og håndgribelig kommunikationsstrategi.
Vi har desuden skærpet Skandinavisk Dyreparks kernefortælling og fået parkens kommunikationsteam til at bruge den aktivt, når der f.eks. laves opslag på Facebook og Instagram.
Ved at lade kernefortællingen indgå som en rød tråd gennem al kommunikation er Skandinavisk Dyrepark i højere grad med til at forme den fortælling, som de besøgende skaber og giver videre til andre.



Resultat
Kommunikationsstrategien og kernefortællingen har skærpet Skandinavisk Dyreparks fokus på nichen "unikke isbjørneoplevelser". Dermed positionerer dyreparken sig mere tydligt i forhold til konkurrenterne.
I sæsonen efter at Skandinavisk Dyrepark havde fået ny kommunikationsstrategi steg besøgstallet med over 15 procent i et ellers presset marked. Samtidig steg trafikken på dyreparkens website markant, antallet af følgere på Facebook steg med 20 procent, og engagementet blandt følgerne var væsentligt større.
Foruden stigning i besøgstal og engagement, hjælper kommunikationsstrategien Skandinavisk Dyreparks kommunikationsteam med at fastholde fokus og smidiggøre arbejdsprocesser.
Vi hjælper også med
Ud over kommunikationsstrategi og kernefortælling har OTW udviklet Skandinavisk Dyreparks website.
Efterfølgende har vi udviklet nye sideskabeloner til websitet, hjulpet med at optimere sitestrukturen og ydet rådgivning om, hvordan der skabes mere effektivt indhold.
Vi har også udviklet dyreparkens e-mail nyhedsbrev med tilhørende automatiseret e-mail-flow.
Desuden hjælper OTW med løbende kommunikationsrådgivning, planlægning af indhold, kommunikation og markedsføring på tværs af kanaler, hands-on digital markedsføring og design af trykt markedsføringsmateriale.
Om Skandinavisk Dyrepark
En tematiseret dyrepark
på Djursland, der har fokus på skandinaviske dyrearter.
Kendt for sine rummelige dyreanlæg
med bl.a. isbjørne, brunbjørne og ulve, hvor dyrene har god plads og kan gå frit rundt i et naturligt miljø.
Isbjørneparken
på 26.000 kvadratmeter er anerkendt af eksperter som en af verdens bedste.
Isbjørnen Siku,
der blev født i parken i 2011, har sin egen Facebookside med omkring 65.000 følgere fra hele verden.
Læs mere på skandinaviskdyrepark.dk
Vil du vide mere om casen?

Annette Bach er administrerende direktør i OTW og har det overordnede strategiske og forretningsmæssige ansvar for virksomheden samt for udviklingen og trivslen af alle OTW's passionerede medarbejdere. Annette var tidligere direktør hos MediaCom og har mange års erfaring med strategisk rådgivning af en lang række danske og internationale virksomheder.
Relateret indhold

