steg-for-livet.jpg

Udfordring

Formålet med filmen og hele kampagnen var at skabe opmærksomhed omkring selvmordsstatistikken i Sverige og vise, at man ved hjælp af omtanke – og nogle vejledende skridt – kan redde et menneske fra at tage sit eget liv.

Det svære ved projektet var at skabe en ærlig og ligetil kampagne, som skildrer mennesker med selvmordstanker, uden på nogen måde at give afkald på de restriktioner, der findes på området og måden man kommunikerer emnet på.

Der er mange i Sverige, som ikke ved, at der er flere, der dør af selvmord end i trafikken. Selvmord er et tabubelagt emne, og vores mål med Et Skridt for Livet var at skabe debat og få Sverige til at handle. 

Løsning

For at nå ud til så mange som muligt med vores budskab, satsede vi på flere kanaler og forskellige versioner; en hovedfilm til at dele på Facebook, YouTube og kampagnesiden, en kortere teaser til Instagram samt en explainer, der enkelt forklarede de fire trin.

I tilknytning til kampagnen producerede vi også et unikt soundtrack (sangen ’Alive’) fremført af popduoen Falcor og med en tilhørende musikvideo.

Eftersom budgettet var ikke-eksisterende måtte vi gøre brug af organisk spredning og word of mouth – noget, som viste sig at fungere virkelig godt.

Resultat

Siden lanceringen af Et Skridt for Livet har 383.000 mennesker set filmen på Facebook. Filmen har genereret 42.000 klik, og filmen har fået flere end 10.000 kommentarer. Samlet set er filmen blevet set over 1 million gange på Facebook, og kampagnen nåede en halv million mennesker.

I løbet af kampagneperioden fik Et Skridt for Livet medieomtale i både tv, radio og pressen (både lokalt og på landsplan).

Efter kampagnen har Suicidprevention i Väst modtaget flere forespørgsler på uddannelse og foredrag , både fra personale på skoler, inden for det medicinske og sociale område og fra private foretagender.

Et Skridt for Livet har også ført til, at flere privatpersoner end tidligere vælger at engagere sig frivilligt som psykiske livreddere i Västra Götalandsregionen.

Et Skridt for Livet er beviset på, at man med små midler kan skabe stor organisk spredning, så længe indholdet engagerer.