barncancerfonden-2000x1250.jpeg

Udfordring

Børnecancerfondens mål er at udrydde børnecancer, den mest almindelige dødsårsag blandt børn i alderen 1-14 år. Overlevelsesraten er steget mærkbart til 80 procent, men siden 1990’erne er tallet stagneret. Desuden mangler der uddannet personale, behandlingspladser og forskning. Derfor er der brug for større fokus på forskning og behandling for at nå målet.

OTW' s opgave er at skabe indhold, som:

  • Øger interessen for børnecancer ved at fortælle om de ramtes liv og død, ny forskning, mangler i behandlingen, om støtte man kan få, særlige indsamlinger og Børnecancerfondens arbejde
  • Øger privates og virksomheders bidrag, der muliggør mere forskning/støtte til de ramte
  • Påvirker, så de ramte får bedre behandling og læger kan forske
  • Fastholder Børnecancerfondens stærke position på markedet trods øget konkurrence fra andre

Løsning

OTW producerer løbende en indholdspakke, som omfatter print og levende billeder til Børnehancerfondens digitale kanaler. Kernen i opgaven er at øge kendskabet til børnecancer og forskning samt at engagere bidragsydere.

Vi producere løbende avisen Børn & Cancer, som retter sig mod pårørende og støtter, og som også er tilgængelig i sundhedssystemet. Avisen er en vigtig og værdsat kommunikationskanal. Den voksende gruppe af unge, som overlever en kræftsygdom, får sin egen avis, og til virksomheder arbejder vi med at informere om CSR, blandt andet gennem avisen Magazine of Hope.

En gang om året udkommer Børnecancer-rapporten, hvor vi fortæller om det seneste inden for forskning og møder overlevende og deres familier. Den seneste rapport havde temaet Børnecancerbehandling i krise. En undersøgelse, vi selv havde gennemført, viste mangel på speciallæger, erfarne sygeplejesker og sengepladser. Og at alvorligt syge børn ind imellem blev tvunget til at skifte afdeling/sygehus trods behov for specialviden og tryghed.

Børnecancerfonden forsynede pressen med materiale, og undersøgelsen blev lagt på de sociale medier og på Børnecancerfondens website. Rapporten blev distribueret til medier, beslutningstagere m.fl. og Børnecancerfonden afholdt et seminar med nøglepersoner. En kort explainer-film blæste liv i undersøgelsen to uger senere.

Resultat

Vi måler regelmæssigt alle kommunikationsindsatser og effekten er god.

Børnecancerrapporten 2017 slog igennem i en lang række medier, blandt andre TT, Ekot, Sveriges Television, Aftonbladet, Göteborgsposten, Sydsvenska Dagbladet.

Som en direkte konsekvens af kommunikationsindsatsen omkring Børnecancerrapporten blev der skabt nye sengepladser i Göteborg.