Finansforbundet / ,

Tværmediel udvikling med indhold som udgangspunkt

Nye målgrupper og kommunikationsmuligheder har medført, at Finansforbundet ligesom mange andre organisationer og virksomheder jonglerer med adskillige medier og kanaler. Det gør hverdagen spændende, men også travl – og øger behovet for en overordnet strategi for indholdet, de enkelte kanaler og det tværmedielle samarbejde.

Udfordringen

Finansforbundet er et fagforbund for ansatte i finanssektoren. Forbundet har over 56.000 medlemmer og kommunikerer med sine medlemmer gennem en række medier og kanaler som blandt andet magasinet Finans, kredsblade, website, nyhedsbreve, sociale kanaler, podcast mm.

Gennem de senere år er Finansforbundets medlemmer blevet en mere kompleks sammensat gruppe bestående af finansfolk med forskellige medievaner og vidt forskellige funktioner, udfordringer og behov relateret til deres arbejdsliv.

Finansforbundet havde derfor behov for en strategi, der satte retning for deres kommunikation og indhold, så det dels var forankret i forbundets mission, mål og politiske temaer og samtidig relevant og interessant for alle medlemmer.
Målet med strategien var at sikre, at det var de rigtige historier, der blev fortalt på den rigtige måde og på de rette kanaler ift. målgruppen. Samtidig skulle strategien danne fundament for et mere smidigt og sammenhængende arbejde på tværs af medier og kanaler.

Et kerneelement i indsatsen var en udvikling og et redesign af Finansforbundets medlemsmagasin Finans. Men arbejdet skulle også sætte retning for udvikling af forbundets øvrige medier.

Løsningen

I OTW tror vi på, at vejen til det relevante, engagerende og effektfulde indhold går gennem indsigt og formål. I samarbejde med Finansforbundet gennemførte vi derfor en række medlemsanalyser og interne workshops med det formål at lære medlemmerne at kende og samtidig være præcis omkring forbundets egne mål og succeskriterier for deres kommunikation.

Arbejdet mundede ud i en samlet contentstrategi, som sætter en fælles ramme for Finansforbundets indholdskommunikation på tværs af medier og kanaler.

Med contentstrategien i hånden havde vi det rette fundament for i første omgang udvikling af magasinet Finans. Vi skabte nye redaktionelle formater, som giver magasinet sit særlige DNA, og som samtidig er skabt til også at kunne udkomme på andre kanaler. Og vi gav magasinet et nyt design, som udspringer af Finansforbundets overordnede visuelle stil, men fortolket på magasinets præmisser.

Samarbejdet med Finansforbundet er stadig i gang og stadig med contentstrategien som udgangspunkt for udvikling af øvrige kanaler og styrkelse af det tværmedielle samarbejde i organisationen.