Et webinar er en præsentation via internettet – som oftest i realtid. Du kan nå mange deltagere samtidig, selvom de geografisk er spredt over hele landet. For deltagerne er det en mulighed for nemt og enkelt at hente ny viden og blive inspireret – som oftest ganske gratis.

Overordnet kan webinarer være med til at tydeligøre, hvilke områder din virksomhed prioriterer – og hvor I har jeres berettigelse. Et webinar kan supplere den måde, I får jeres historier ud at leve på tværs af de digitale platforme.
David Cytryn, Digital Lead, OTW

Selvom man ikke mødes ansigt til ansigt, er der under et webinar mulighed for at interagere med oplægsholderen og de øvrige deltagere gennem beskeder og spørgsmål via chat.Webinaret kan hjælpe en organisation eller virksomhed med at holde fast i medarbejdere eller kunder over afstand. Det er hurtigt og nemt at deltage. Men tid er en kostbar vare – så tro ikke, at folk gider blive hængende, hvis du ikke gør dig umage. Det behøver ikke være svært, men du skal tænke dig om.

Under anden bølge af corona valgte OTW at erstatte en stribe fysiske møder med fire webinarer. Emnet var magasinets rolle i den digitale tidsalder, og vi kaldte initiativet Magazine Academy. Hvert webinar varede 45 minutter, og en fast vært havde hver gang tre gæster ’i studiet’. Vi havde omkring 150 seere til hvert webinar og succes med at fastholde dem under hele webinaret. Setuppet behøver ikke at være teknisk krævende. Vi brugte et almindeligt mødelokale og en enkel kamera-løsning.

Se Magazine Academy  https://www.otw.dk/nyheder/magazine-academy-del-1-on-demand/

Det var en fin oplevelse at være gæst i Magazine Academy. I havde styr på det tekniske og værtens rolle. Det fremstod som et ret professionelt setup, og det er jo rart som deltager, fordi man så kan slappe af, føle sig tryg og fokusere på sin egen performance.
Lotte Skou Hansen, Dansk Metal

OTW har samlet fem pointer om at afholde webinarer:

1.Din historie er vigtig
Gør dig klar, hvad formålet med dit oplæg er – og hvordan du bedst kommunikerer til deltagerne. Brug tid på at skabe en god historie og overveje, hvordan den bedst fortælles. Måske er den bedste form en samtale med inviterede gæster, som kan understøtte og måske udfordre dine pointer.

2.Skab en stemning, deltagerne har lyst til at være en del af
Sæt dig i målgruppens sted. Hvad er de interesserede i at vide – og hvordan når du ud til dem. Du skal skabe en stemning i studiet med dine gæster, som deltagerne gerne vil være med i. En god vært kan være en stor hjælp.

3. Tag interaktion og spørgsmål alvorligt
Det er nemt for deltagerne at tabe koncentrationen, så det er din opgave at skabe engagement. Giv mulighed for at komme med input og få spørgsmål besvaret undervejs. Det gør dialogen mere vedkommende og sørger for at deltagerne bliver hos dig.

4. Find den platform, der passer til dit behov
Brug en platform, der kan opfylde det, du vil. Der findes mange forskellige muligheder derude, brug gerne lidt tid på at finde den platform, der passer bedst til din virksomhed og dine behov.

5. Følg op
Tag fat i deltagerne efterfølgende. Du kan fx skriv ud til folk med ’findings’ eller svar på fem spørgsmål om webinarets emne. På denne måde viser du interesse for dine deltagere, og du kan fortsætte dialogen.

Fordele ved webinar:
Du sparer tid
Du sparer penge
Du kan nå hele verden/landet/virksomheden
Der er ingen begrænsning på antallet af deltagere

Fordele ved fysiske møder:
Mulighed for netværk ansigt til ansigt
Du har deltagernes udelte opmærksomhed
Du kan nurse din deltagere og byde på forplejning 😊

Kunne du tænke dig at snakke mere om, hvordan du kan implementere webinarer i din strategi?
Kontakt Tina Holdgård Hansen, Head of Project Management, OTW
Mobil: +45 26 17 49 31 Mail: tina.hansen@otw.dk