Hvert år udkommer Aller Media med Women Of The Future, som er en omfattende undersøgelse af, hvad der inspirerer, optager og driver kvinder. Vi er dykket ned i 2023-undersøgelsen og har udvalgt tre tendenser, som er brugbare for dig, der arbejder med den kvindelige målgruppe.

 

Bekymringen fylder
Der er krig i Europa. Inflationen er tårnhøj, og prisen på gas og brændsel ligeså. Det fylder hos de fleste, også hos kvinderne. 74 procent bekymrer sig for, hvilke konsekvenser inflationen og en mulig recession kan få for privatøkonomien, og hele 65 procent forventer at foretage konkrete ændringer i forhold til deres forbrug. Det er vores nære fremtid, der står på spil, og det påvirker, hvad kvinderne vælger at bruge deres tid, penge og opmærksomhed på – og hvilket indhold de læser og engagerer sig med.

Sådan kan du bruge tendensen i din kommunikation:
Transparens avler tillid. Så hvis du i din indholdsproduktion kan være med til at perspektivere krisen i forhold til fag og branche, måske hjælpe med rådgivning og navigation gennem udfordringerne (eller blot komme med nyttige sparetips), så er du med til at skabe tryghed. Og tilknytning.

Bæredygtighed er et pejlemærke
Det er meget muligt, at bæredygtighed som buzzword nærmer sig kvalmegrænsen, men det gør det ikke mindre påkrævet. Faktisk er bæredygtighed gået fra noget, man burde tænke mere over, til noget især kvinder prioriterer og bruger som pejlemærke i deres liv og arbejdsliv. 61 procent af kvinderne i undersøgelsen er meget opmærksomme på at ændre deres rutiner for at mindske klimaaftrykket, og 29 procent føler dårlig samvittighed, når deres adfærd ikke efterlever idealerne i forhold til en bæredygtig livsstil.

Sådan kan du bruge tendensen i din kommunikation:
Du kan hjælpe dem gennem din kommunikation. Dels ved at inspirere og give gode råd til at arbejde, vælge og leve grønnere. Men også ved at være tydelig omkring din organisations bæredygtige værdier og især konkrete handlinger.

Tid og overskud har høj prioritet
Det kan godt være, at mange af os nyder at være tilbage i det almindelige arbejdsliv efter corona, men stress og manglen på tid har vi ikke savnet. Det viser undersøgelsen også. Hele 33 procent er bekymret for stress, lige så mange er bekymret for tid, og 26 procent føler trang til at ændre deres liv radikalt.

Sådan kan du bruge tendensen i din kommunikation:
For mange kvinder er tid, ro og overskud blevet de nye statussymboler. Det har dels skabt en fornyet interesse for indhold med fordybelse og substans, men gør også, at de virksomheder og organisationer, som har en holdning til og forstår at kommunikere klart omkring arbejdstider, hjemmearbejde, fleksibilitet og nå ja, gode barselsforhold, er mest attraktive.

Nysgerrig på flere tendenser?
OTW er ejet af Aller Media, som hvert år udkommer med undersøgelsen Women of The Future 2023. De tre tendenser stammer fra undersøgelsen og er plukket ud af en større sammenhæng.

Vil du høre mere om OTWs erfaring med kvinder og kommunikation, så tag endelig fat i redaktør Karen Gahrn på [email protected]