Hvad rykker særligt i det nye år? Og hvordan skal du forholde dig til det? Vi har samlet tre af de tendenser, som vi tror kommer til at vinde indpas i kommunikationsindsatserne hos medlemsorganisationer, når året skifter til 2023.

 

AI udfordrer os digitalt

Kunstig intelligens (AI) teknologi er under massiv udvikling. Den seneste AI-teknologi, der har taget verden med storm, er chatbotten ChatGPT, som automatisk genererer tekst ud fra et spørgsmål eller en opgave, du giver den. På samme måde som ChatGPT ser vi flere AI-tjenester melde sin ankomst inden for andre marketingdiscipliner, eksempelvis copy.ai der bruges flittigt af copywritere til at danne højkvalitets copy til e-mail marketing, blogindlæg og SoMe-tekster.

Måske tænker du, at AI-teknologien kan blive en trussel for din faglighed og dit job. Men AI skal ses som en måde at effektivisere processer og arbejdsopgaver på. I samspil med dig. Af samme grund vil de fleste nok især benytte sig af AI-tjenesterne til at søge inspiration og til at løse deres arbejdsopgaver hurtigere. I hvert fald er du som kommunikatør nødt til at forholde dig til AI.

Korte videoer vinder frem

Tiktoks korte videoformat er en af faktorerne bag det sociale medies stigende popularitet, hvorfor vi kommer til at opleve flere sociale medieplatforme introducere kortere videoformater i det nye år.

De korte videoformater åbner op for mindre, hurtigere og i nogle tilfælde billigere produktion, og et hurtigt kig i krystalkuglen afslører da også, at flere og flere organisationer og virksomheder vil forsøge sig på TikTok. Men det kræver, at man sætter sig ind i TikTok og spillereglerne for at få succes på platformen. Til gengæld kan det på sigt lette de tunge annoncebudgetter, hvis din organisation får organisk succes på TikTok.

Fra influent til ambassadør

De klassiske kortsigtede samarbejder mellem brands og influenter vil vige for flere langsigtede samarbejder, hvor influenterne vil agere ambassadører for brandet. Med andre ord vil autentiske og tillidsskabende bånd mellem influent og brand være dét, der får forbrugerne til engagere sig i brandets community i 2023.

Denne tendens skal gøre op med de hurtige likes og views og i stedet skifte fokus over på den reelle værdi, som et engagerende community på sociale medier har. Det handler ikke længere om at få flest views eller likes, men derimod om at have tilfredse kunder og medlemmer, som deler din organisation eller dit brands værdier og engagerer sig i dit community og – vigtigst af alt –kommer igen.

 

Skal vi snakke mere om, hvordan du gør brug af tendenserne i din kommunikationsindsats? Kontakt redaktør Karen Gahrn på [email protected]