Til nyhed på web 2.jpg (1)

Tak for et godt Folkemøde

Støvet har lagt sig efter en travl uge på solskinsøen, hvor vi optrådte som moderatorer og mødte mange samarbejdspartnere i de små og store telte. Vi ser tilbage på årets deltagelse, temaer og medieadfærden på Folkemødet.

Et rekordhøjt antal deltagere gjorde årets demokratifestival både folkelig og inspirerende. OTW var naturligvis også til stede blandt borgere, politikere, embedsmænd og mediemennesker. Redaktør Karen Gahrn åbnede torsdag mikrofonen i Det Gule Havnehus som moderator på en debat om træindustrien og potentialet i skoven som ressource. Dette var blot en af mange samtaler på Folkemødet om bæredygtighed, som var en af årets helt store dagsordener i følge Overskrifts friske opgørelse af mediedækningen fra Allinge. Fredag styrede OTW’s udviklingsredaktør Mille Madsen debatten i handicaporganisationernes telt, hvor kommunaldirektører, fagfolk og politikere skulle svare på: Hvorfor er det så svært at investere rigtigt fra starten? Også sundhed var et varmt emne på Folkemødet, og i år var Kæmpestranden dedikeret til det nye område Liv & Sjæl.

Populært møde for folket

I løbet af fredagen var det tydeligt at mærke, at menneskemængden tog til, for der var trængsel på havnen og i de mange telte. Bornholms Politi vurderer, at torsdagens besøgstal på 30.000 var steget til 44.000 gæster om fredagen. Faktisk slår årets Folkemøde rekord med samlet 113.000 besøgende i løbet af de fire dage, demokratifestivallen varer. Lørdagen var også travl i OTW-regi, hvor vi modererede fire debatter om så forskellige emner som kræftbehandling, stressede børn, sammenhængsreformen og kvinder i katastrofeområder. Debatterne blev styret sikkert igennem af redaktørerne Kristine Wilkens og Karen Gahrn samt strategisk direktør i OTW, Lasse Melgaard Bloch.

Debatten i medierne

Det helt store medie på Folkemødet er Twitter, som i år glødede med hele 31.200 tweets på en uge ifølge Infomedias opgørelse. De mest anvendte hashtags er #fmdk og #fmdk18. Der er dog sket et fald i forhold til sidste års dækning på mediet, hvor 41.400 tweets omhandlede Folkemødet.

Analysen fra Overskrift peger på en tendens til, at kvantiteten falder, men at kvaliteten af indholdet på sociale medier til gengæld er stigende. Dette kan bl.a. måles i det engagement, som opslagene giver. I år slog Alternativet Landbrug & Fødevarer som den afsender, der opnåede mest engagement fra følgerne på deres tweets. Som enkeltperson fik Svend Brinkmann flest kommentarer og delinger af sine opslag, skriver Infomedia. De mest anvendte ord i de sociale medier var i år: Børn, bæredygtighed og borgere, og det afspejler også den oplevelse, som OTW havde af et folkeligt og favnende Folkemøde.

Vi ses i Allinge i 2019

Som de andre år var der en virkelig god stemning på øen med engagement i teltene og tid til uformelle møder med kunder og samarbejdspartnere. En enkelt fodboldkamp blev der også tid til at se i Grakoms hyggelig baggård på Havnegade. Vi kommer igen til næste år og glæder os til at se jer alle sammen til endnu flere debatter. Igen i 2019 medbringer vi et erfarent moderatorteam, så tøv ikke med at tage fat i os, hvis I har brug for hjælp.

Tilbagemeldingerne fra årets deltagelse er meget positive, vores kunder siger blandt andet:”Stor tak for hjælpen med Folkemødet. Vi er vældigt godt tilfredse.”, ”God ro, empati, kritisk tilgang, forståelse for vores dagsorden, god til at skabe tillidsfuld stemning.”, ”Stærk optræden og fornemmelse af ægte engagement.”

IMG_8084.JPG
IMG_8324.JPG
Mille på Folkemøde

OTW debatter ved Folkemødet 2018

’Brug meget mere træ. Klimaet vil takke dig’ med Verdens Skove, FSC og Dansk Skovforening.

’Hvorfor er det så svært at investere rigtigt fra starten?’ med Dansk Handicap Forbund, kommunalpolitikere og fagfolk.

’Kvinder og katastrofer’ med Emilia van Hauen, Folkekirkens Nødhjælp, Kvinfo og CARE.

’Børn og unge er stressede: Hvad kan vi gøre i dagtilbuddene? med FOA og PenSam.

’Hvordan får vi velfærden til at hænge sammen?’ med FOA og PenSam.

’Forskningens værdi når sygdommen rammer’ med Kræftens Bekæmpelse (Danish Cancer Society) og Next Partnership.