Superlovers_Final.png (1)

Forkæl dine Superlovers

Af Cathrine Eriksen Fris

Dine Superlovers har brug for opmærksomhed og kærlighed, så de ikke føler sig overset. Derfor skal du finde dem, bruge dem og forkæle dem. OTW guider til at beholde dine evigt loyale kernebrugere.

Du er sikkert vant til at drage ud på de sociale mediers konkurrencefyldte jagtmarker for at få nye læsere på sigtekornet og konvertere dem til faste abonnenter eller kunder. Men i stedet for at gå efter de korte bekendtskaber, som formentligt alligevel ikke har lyst til at være i fast forhold med dit medie, skal du omfavne, værdsætte og kæmpe for at beholde dine Superlovers.

  • Alle etablerede medier har Superlovers. Også dit. Det er faste brugere, der altid læser eller ser dit indhold, fordi du formår at give dem værdi gentagne gange, og dit medie derfor er blevet en del af deres hverdag.

  • Forkæl de tilfredse læsere eller -brugere, du allerede har. Tænk over, hvordan du kræser for dem, både redaktionelt og kommercielt. Anerkend din Superlover som et medlem af klubben ved at give særlige goder som eksklusiv adgang til indhold, invitationer til fysiske møder eller merchandise. Loyale brugere forventer og fortjener et loyalt medie.

  • Superlovers skal have superlove. I jagten på nye kunder, abonnenter og læsere må du ikke glemme at charmere, forkæle og give opmærksomhed til de eksisterende. Med andre ord: Vær dine Superlovers’ superlover.

  • Læsere lokket til dit medie fra Facebook og Google er impulslæsere. Størstedelen af disse er illoyale og svære at holde fast på. Ofte vil de forlade mediet, lige så hurtigt som de kom, og suse videre til næste relevante og i øjeblikket interessante medie.

  • Det er meget dyrere og sværere at jagte nye abonnenter, læsere og kunder, end det er at kæmpe for at beholde eksisterende. Prioriter derfor dine Superlovers over nye kunder.

  • Giv dine Superlovers opmærksomhed, og hav stor interesse for deres spørgsmål, undren, holdninger, tanker, planer og idéer. Det, der fylder hos dem, skal fylde hos dig.

  • Hav en fordomsfri tilgang til indholdet på dit medie. Du må overbevise dig selv om, at en guide, debatindlæg, test af cykellygter eller forslag til aftensmaden kan have lige så høj værdi hos dine brugere som det redaktionelle indhold, du selv ville blive blæst bagover af. Selvfølgelig uden at gå på kompromis med dit medies DNA. Netop den strategi skaffer New York Times omkring ti millioner unikke brugere om måneden.

  • Brug dine trofaste brugere, deres historier og deres liv i dit indhold. Lad dem erstatte fiktive målgruppepersonaer, og tænk i stedet for over, hvordan du kan bruge din kernebruger til at belyse et emne. I 00’erne kæmpede LEGO for at overleve, men kom igen ved at inkludere deres topfans i udviklingen af nye produkter og koncepter. I LEGO Ideas kunne fans komme med idéer, som andre fans derefter stemte på. I dag er end 26.000 produkter blevet foreslået, og de bedste idéer nåede hele vejen ud på butikkernes hylder. LEGO fik succes, fordi de producerede MED kunderne i stedet for TIL kunderne. Det viser, at din målgruppe findes i virkeligheden. Så brug den!

  • Kend dine Superlovers og giv dem lyst til at dele og anbefale dit indhold. Det er mere troværdigt og har større virkning, end hvis du selv gør det. Den strategi sætter chefredaktør på det nystartede Media 5 Karen Bro sin lid til: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optagede af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”.

  • Og der er ingen skam i at fortælle, at jeres medie har brug for opmærksomhed. Det kunne Zetland snakke med om, da Referral-metoden gav dem 1400 nye betalende medlemmer på en uge. Flere andre medier belønner deres ambassadører med alt lige fra glæden ved at sikre deres yndlingsmedie til tasker, T-shirts, adgang til lukket Facebook-gruppe, et særligt nyhedsbrev eller shoutouts. Morning Brew, der har 1,5 million abonnenter på deres daglige business-nyhedsbrev, oplyser, at mindst 35 procent kommer via anbefalinger.

Så før du atter drager på jagt efter nye bekendtskaber, skal du huske at kigge på dem, der allerede er med til middagsselskabet.

Hvis du vil høre mere om OTWs tanker bag indlægget eller interesseret i at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med at fastholde dine mest trofaste følgere, så er du mere end velkommen til at række ud til Sofie Henriksen, Digital & Creative Strategist hos OTW. 

Sofie.henriksen@otw.dk
52190469

Kilder: Medietrends, Havard Business Review, Zetland, Digiday

Sofie_80V8513_1-1BW.jpg
Sofie Henriksen
Digital & Creative Strategist København

Som Digital & Creative Strategist hos OTW, arbejder Sofie til daglig med at skabe brand oplevelser, der giver værdi for den enkelte bruger, gennem kreativ formidling og målrettet digital aktivering. Sofie har tidligere erfaring som rådgiver i spændingsfeltet mellem digital og kreativ kommunikation hos det digitale bureau PL & Partners og senest som Digital Growth Strategist hos Lakrids By Bülow.