icons8-team-643494-unsplash.jpg

The power of podcasts – derfor bør du sætte lyd på din fortælling

Af Karen Marie Sinding

Podcasts har fået en betydelig rolle i danskernes medieforbrug og udgør en unik mulighed for at bryde gennem støjen og ud til målgrupper, der er lutter øren. Indtil nu er den mulighed bedst udnyttet af de store mediehuse, men nu ser vi starten på nye, selvstændige formater fra virksomheder og organisationer, der sætter lyd på deres fortælling. Men potentialet i podcasts som historiefortællende content er langtfra udnyttet, og her er de gode grunde til, at du bør overveje podcasts.

Kom tættere på de 15-31-årige

Som medieforbrugere har vi taget podcastmediet til os. Over de seneste år har forbruget af podcasts taget fart og fået en betydelig rolle i danskernes medieadfærd. Personligt bruger jeg i dag mere tid på at lytte til podcasts, end jeg eksempelvis gør på mit Facebook- eller Instagram-feed.

Tal fra 2018 viser, at hele 18 % af danskerne lytter til podcasts ugentligt. Heraf er det især de 15-31-årige, der lytter flittigt med. Hele 31 % i denne aldersgruppe, som ellers kan være en svær målgruppe at få opmærksomhed fra, lytter til podcasts hver uge. Og alt tyder på, at podcasts vil fylde endnu mere fremadrettet (kilde: Medieudviklingen 2018, DR).  

Du kan komme først

Selvom 18 % af os lytter til podcast hver uge, er podcasts stadig et nichemedie. Indtil nu er mediet bedst udnyttet af de store mediehuse, og det efterlader et uudnyttet potentiale blandt virksomheder og organisationer med gode historier på hjerte. Og giver en unik mulighed for at være frontløber inden for din branche eller agenda.

Vi ser allerede nu, at der opstår podcasts fra nye kanter, som er med til at bane vejen for at flere forskellige brancher kaster sig ud i podcasts. Tag eksempelvis Nyhavn Rejser, der står bag podcasten "Øjeblikke af Guld". En rejsepodcast, der tager lytteren med verden rundt i selskab med rejseeksperter, der deler oplevelser fra deres rejser. Eller Den Blå Avis, der udgiver podcasten "Godt brugt," hvor man dykker ned i menneskene og historierne bag salgsannoncerne. Også de faglige organisationer begynder at se potentialet i podcasts. Fagforeningen BUPL udgiver "Børn & Unge"-podcasten, hvor man deler ny forskning og viden på det pædagogiske område. Et interessant eksempel fra vores moderselskab, Aller Media, er Feminas podcast "Kloge koner", hvor et panel af kvinder debatterer både store og små spørgsmål. "Kloge koner" er et rigtig godt eksempel på, hvordan et magasin ”forlænges” med et nyt podcastformat. I skrivende stund har "Kloge koner" ca. 120.000 lytninger og har formået at nå ud til nye målgrupper, der ellers ikke normalt læser Femina.

Et engagement uden lige

Hvor ofte kan du holde din målgruppes opmærksomhed i 20 minutter? Eller få dem til at vende tilbage til dig hver uge? Gennem podcasts kan du opnå et engagement, som mange andre medier ikke kan matche. Det er der flere grunde til:

  • Podcastformatet har den naturlige fordel, at du kan formidle med helt andre virkemidler og narrative metoder, der kan gøre din fortælling endnu mere interessant og fastholde lytteren.

  • Podcasts kan engagere lytteren i indhold, der strækker sig hele vejen fra underholdning til dybtgående fagligt stof.

  • Podcasts passer godt ind i en travl hverdag, hvor din målgruppe kan lytte, mens de er på farten, laver mad eller ordner vasketøjet.

Tilsammen giver det et format med et stort potentiale for øget engagement og mere tid med din målgruppe – direkte i deres øregang og uforstyrret af bannerannoncer.

Antal danske podcasts i iTunes.jpg
De seneste to år er antallet af danske podcasts i iTunes fordoblet.
Kilde: www.podcaststats.dk

Vi er alle (podcast)udgivere

Danmarks Radio og Radio 24Syv har domineret podcastscenen siden de førte an ved at udgive velkendte radioprogrammer som podcast. Men vi er midt i en medieudvikling, hvor egne medier vil få større relevans for virksomheder og organisationer, der i stigende grad vil udkomme med eget indhold. Det skyldes blandt andet, at det er blevet mere tilgængeligt at udvikle, udgive og distribuere fortællinger selv – det gælder også for podcasts.

Vores erfaring er at podcasts er en effektiv og produktionslet måde at udkomme med content af høj kvalitet på. Det skyldes blandt andet, at det er et dejligt taknemmeligt format, hvor der er plads til "trial and error", uden at det koster dig en formue at teste konceptet af. Med et skarpt koncept, der er i tråd med din fortælling, og et værtskab, der kan løfte de temaer, du vil sætte på agendaen, så er du godt på vej. Den komplicerede øvelse – og samtidig den vigtigste af dem alle – er at indtænke podcast i samspillet mellem dine øvrige medier for at opnå synergi i din fortælling. På den måde kan podcasts blive din fortællings "forlængede arm" og potentielt nå ud til helt nye målgrupper. Der er selvsagt flere mellemregninger på vejen fra idé til udgivelse, men mere om dem en anden gang.

Sådan kommer du i gang

Går du med tanker om at udforske podcastmediet? Så er tiden (og mediet) moden til at komme i gang. Hos OTW kan vi hjælpe dig igennem hele processen fra at udvikle podcastkonceptet til at skabe det redaktionelle indhold og selve produktionen. Vores journalister og redaktører kan rådgive dig til et skarpt koncept og tilrettelæggelse, mens vores teknikere kan hjælpe med at producere ude hos dig eller i OTW’s podcaststudie. Du er velkommen til at kontakte os for at høre mere om hvordan du kan sætte lyd på din fortælling.

KarenMarie_80V8768BW.jpg
Karen Marie Sinding
Account Manager København

Karen Marie Sinding er Account Manager i OTW og arbejder med at rådgive OTW's kunder i kommunikationsstrategi og udvikling af indholdskoncepter. Hun er uddannet inden for kommunikation og oplevelsesøkonomi og har arbejdet med strategi, trendforskning og salg på bureau. Derudover arbejder Karen Marie med at udvikle OTW's events.