magasinforsider_stor_web.jpg

Seks designtips, der får magasin­forsiden til at sige kapow!

Af: Daniel Dalsgaard-jensen

Magasinforsidens design skal skille sig ud i mængden og tydeligt kommunikere det budskab, som du og dit medie har besluttet, at målgruppen skal modtage.

Du har med garanti oplevet det: at gå på gaden i dine egne tanker, fokuseret på det ærinde, som venter forude og uden at tage notits af de mange mennesker, du passerer. Og pludselig er der et ansigt, der gør krav på din opmærksomhed. Knaldblå øjne, et intenst blik – eller en skæv næse, der gør indtryk og fortæller dig en historie, eller en flig af den. Sådan er det også med magasinforsider. Eller sådan bør det være.

Når dit magasin ligger blandt reklamerne i postkassen eller står på tåspidserne på kioskhyldens bagerste række, skal det insistere på nærvær. Og tydeligt kommunikere det budskab, som du og dit medie har besluttet, at målgruppen skal modtage.

Det kræver en magasinforside, som – ja, undskyld sproget – sparker røv og benene væk under dine læsere. Forsiden er førstehåndsindtrykket. Det kort, der skal trumfe Netflix og sørge for, at den konstante snapchat-summende mobil bliver i lommen. Til fordel for læsetid i dit magasin.

Og hvordan gør man så det? Det får du seks tips til her.

1. Kommunikér klart

En forside skal kommunikere de strategiske mål og ambitioner, der er opstillet for magasinet.

2. Skab et illustrativt koncept

En forside kan være typografisk, grafisk – båret af f.eks. en illustration, et portræt, et reportagefoto, et iscenesat fotografi etc. Udtryksmulighederne er mange og må gerne variere, men der skal være et tydeligt koncept.

3. Hav en klar identitet

Din forside skal være genkendelig men samtidig være en ny oplevelse for læseren hver eneste gang. Brug identitetsskabende grafiske elementer og skab et stærkt og karakterfuldt bladhoved.

4. Prioritér din forside

For at opnå et tydeligt og samlet udtryk, skal illustration og tekst komplementere hinanden. Der skal være balance mellem design og indhold – mellem udstyr og henvisninger. Og for gud skyld prioritér! Inddel din forside i niveauer, så læseren ved, hvad der er vigtigt, og hvad der er mindre vigtigt.

5. Stil krav til fotografen

Når du vælger fotoet til din forside, får du det bedste ved at briefe fotografen grundigt om dit magasin og den konkrete opgave. Husk at være bevidst om den genre, I går efter; om det er en reportage, en case, et portræt eller interview.

6. Ram maven med øjnene

Skab emotionel kvalitet i din forside – f.eks. med øjenkontakt – så den teaser, pirrer, vækker latter, medfølelse eller overraskelse. Arbejd med virkemidler som lyssætning, farvemætning, kontrast, enkelhed, fokus etc. Typografien og farverne er grafisk håndteret, så resultatet bliver kontrastrigt og spændingsfyldt.

Husk - det er i et tæt samarbejde mellem redaktør, designer og fotograf, at du skaber den bedste forside. Det ansigt, der skiller sig ud i mængden.

 

daniel.dalsgaard.jpg
Daniel Dalsgaard-Jensen
Grafisk designer Aarhus

Daniel Dalsgaard-Jensen er grafisk designer. Foruden grafiske løsninger til diverse medier arbejder han blandt andet med magasindesign og udvikling af visuelle identiteter. Her spiller relation og en dialogpræget tilgang en central rolle for et succesfuldt samarbejde med OTW’s kunder. Daniels mange års erfaring giver ham et skarpt øje for kreative løsninger, der har fokus på kundens målgruppe og værdier.