fem-ma-der-at-vaekke-print-til-live_1.jpg

Sådan kan du vække print til live digitalt

Af: Karen Marie Sinding

I et medielandskab, hvor det er en stadig større udfordring at fange målgruppens opmærksomhed, er nytænkning og kreativitet afgørende. Både når det gælder print og digitalisering. Heldigvis udelukker det ene ikke det andet, men kan sammen give en unik brugeroplevelse.

Imens vi bliver mere og mere digitale, er der stadig masser af gode grunde til at elske print.

At have et trykt magasin i hånden giver en sanselig oplevelse af et brand. Det skaber ro og fordybelse. Og det er samtidig påvist, at når vi læser en tekst på papir, får vi en mere varig forståelse af indholdet, end når vi læser på en skærm.

Men hvorfor ikke udforske kombinationen af print og digitalisering? Og forbinde medierne i innovative kommunikationskoncepter? Her har vi samlet fem inspirerende eksempler, der vækker print til live gennem digitale greb.

Sæt lyd på

Verdens første DJ-pult i pap så dagens lys, da Pizza Hut lancerede en særlig udgave af sine pizzabakker. Gennem brug af blæk, der leder elektricitet, fik Pizza Huts kunder en ekstra fornøjelse ud af pizzabakken, når de førte fingrene hen over pappet og oplevede, at musik strømmede ud. Det britiske bureau Novalia står bag konceptet. Her fortæller founder Dr. Kate Stone om casen

Tredimensionelle nyheder

Et eksempel fra avisernes verden er The New Yorker. I avisens årlige Innovators Issue fra 2016 gjorde man forside og bagside levende gennem augmentet reality. En teknologi, der tilføjer et digitalt lag til virkeligheden, ligesom vi kender det fra Pokémon Go eller Snapchat-filtre. Ved brug af appen Uncovr kunne læseren se avisen forvandle sig til levende billeder på skærmen. Se en video af casen

Levende historier i statiske produkter

Teknologien giver os mulighed for at interagere med produkter, der i traditionel forstand ikke er et medie. Det har den franske tapet-virksomhed Castorama udnyttet i ”The Magic Wallpaper”. Med det magiske tapet på væggen kan Castoramas kunder scanne tapetets figurer og opleve dem blive levende på skærmen i historier målrettet børnene ved sengetid. Se mere om The Magic Wallpaper

Kropslig kommunikation

Også i kontekster, vi ikke sædvanligvis forbinder med kommunikation, kan kombinationen af print og digitalisering udnyttes. Piano Stairs er et eksempel på en mere kropslig interaktion i byrummet frem for foran skærmen. Trappen, der både ligner og lyder som et klaver, når man går derpå, har fået stor opmærksomhed verden rundt. Se eksempler på Piano Stairs fra hele verden

Meget mere end en læseoplevelse

Herhjemme ser vi også, at augmentet reality har gjort sit indtog i journalistikken. I 2016 lancerede SE og HØR appen ”Mit SE og HØR”, der giver læserne adgang til et digitalt lag af endnu mere indhold. Læseren kan scanne alle redaktionelle sider med appen og åbne for ekstra indhold, der kommer til live gennem billedgengivelse. Læs mere om appen

Kend din målgruppes adfærd

Før du kaster dig ud i konceptudvikling i krydsfeltet mellem print og digitalisering, er det altafgørende, at du sætter dig ind i din målgruppes medieadfærd. Hvilke kanaler tyr de til, når de søger det indhold, du kan levere? Og hvordan kan dit indhold målrettes modtageren i koncepter, der kombinerer print og digitalisering?

Tag temperaturen på, hvor teknologivant målgruppen er, for at vide, hvilken type interaktion de er parate til at indgå i. Har du at gøre med digitale indfødte, kan du skrue op for kompleksiteten i dit koncept – og vice versa.

Når det er sagt, kræver det også en vis portion mod at nytænke sine medier og udfordre den traditionelle tilgang til print. Du skal ikke være bange for at lade dine kunder, medlemmer eller abonnenter opleve indhold på print gennem et digitalt filter. Men du skal huske at holde fast i gode printformater, når de understøtter både forretningen og målgruppens behov.

karen.marie.sinding.jpg
Karen Marie Sinding
Forretningsudvikler København

Karen Marie Sinding er forretningsudvikler i OTW og arbejder med at rådgive OTW's kunder i kommunikationsstrategi og udvikling af indholdskoncepter. Hun er uddannet inden for kommunikation og oplevelsesøkonomi og har arbejdet med strategi, trendforskning og salg på bureau. Derudover arbejder Karen Marie med at udvikle OTW's events.