IMG_26892563.jpg

Kundemagasinet vinder din målgruppes tid og tillid

Af: Annette Bach

I en tid med voksende investeringer i digitale kanaler søger flere og flere high-end-udgivere mod printmediet, der besidder en særlig æstetik og substans, som det digitale reklamemarked har svært ved at matche. I samme retning kigger annoncører, som på trods af enorme mediebudgetter ikke i tilstrækkelig grad formår at bygge værdiskabende relationer til deres målgruppe. Det er der god grund til, for vores analyser af kundemagasiner på tværs af Norden dokumenterer, hvordan kundemagasiner er i stand til at skabe både loyalitet, tillid og købseffekt.

Mange annoncører oplever, at det er svært at få taletid hos deres målgruppe i et støjfyldt marked på trods af ihærdige forsøg på tværs af kanaler. En af årsagerne er, at mange ikke formår at levere konsistent historiefortælling på tværs af alle kontaktpunkter. En anden årsag er, at troværdigheden af annoncering på mange betalte medier simpelthen er for lav. Af samme grund ser vi en stigende interesse for content marketing, altså marketing, hvor annoncører leverer underholdende og informativt indhold med det formål at skabe en relation og ultimativt en handling fra en kunde.

Inden for content marketing kan kundemagasinet noget ret unikt. Vores analyser viser nemlig, at kundemagasiner på tværs af Norden har et gentagende læserskab på mellem 60 og 85 %, samtidig med at læserne bruger mellem 10 og 45 minutter på at læse hver udgave. Det resulterer i en høj brandinvolvering, som har en enorm kommerciel værdi. Hele 53-75 % fortæller, at magasinet har haft en positiv effekt på deres brandopfattelse.

Et boost til salg og brandrelationen

Indholdet i kundemagasiner bliver i samme analyser vurderet til at være troværdigt af mellem 60 og 96 % ­– et niveau, som i flere tilfælde matcher og endda overstiger troværdigheden af kommercielle medieudgivelser. En vigtig årsag til det er, at annoncører med et kundemagasin kan skabe indhold, der er relevant og interessant for deres målgruppe – i flere tilfælde har indholdet måske endda en værdi for målgruppen. I vores analyser vurderede mellem 69 og 99 % af læserne indholdet som interessant og relevant.

Det bringer os til det, for mange, mest interessante, hvis man går med overvejelser om et kundemagasin. For vores analyser viser også, at læsere af et kundemagasin køber for op til 50 % mere end ikkelæsere, og et flertal har købt produkter, som figurerer i magasinet. Derfor kan mediet noget ret unikt – det kan nemlig både opbygge dit brand over tid og skabe en kortsigtet effekt på salget. Og derfor fungerer det som både et strategisk og et taktisk tiltag.

Der er naturligvis en sammenhæng mellem ambitionsniveauet i forhold til indholds- og produktionsværdi, og hvor attraktivt kunderne finder magasinet, og den balance hjælper vi vores kunder med at finde gennem vores skræddersyede udviklingsforløb. Vi hjælper også med både koncept, indholdsudvikling, produktion og distribution.

Kontakt Annette Bach, hvis du vide mere om vores erfaringer med kundemagasiner.

annette.bach.jpg
Annette Bach
Administrerende direktør Aarhus

Annette Bach er administrerende direktør i OTW og har det overordnede strategiske og forretningsmæssige ansvar for virksomheden samt for udviklingen og trivslen af alle OTW's passionerede medarbejdere. Annette var tidligere direktør hos MediaCom og har mange års erfaring med strategisk rådgivning af en lang række danske og internationale virksomheder.