Teen piger.jpg

Hvad vil de unge ha'? Det skal du vide, når du skaber content til teenagepiger

Af: Karen Marie Sinding

De 12-17-årige pigers opmærksomhed er noget af det sværeste at vinde. Deres medievaner udvikler sig hastigt, det samme gør deres forbrug og brandopfattelse. Sammen med Aller InSights og Vi Unge har vi analyseret teens anno 2018, og her er, hvad du skal vide for at skabe content, der kan engagere teenagepiger.

De er født mellem 2001 og 2006, kun få år før iPhone landede på det danske marked. De er digitalt indfødte. De er fremtidens forbrugere. Og de er i den grad værd at kende til bunds, hvis du vil bryde gennem støjen og ind i deres verden. En ny analyse viser forandringer i deres medievaner og tegner nye vilkår for dig, der vil nå ind til de unge teenagepiger. Vi har samlet analysen i 6 nedslag, du bør kende, når du skaber content til teenagepiger.

En stor stemme i forbruget

Når du arbejder med denne målgruppe, er det vigtigt at anerkende, at de har en vigtig rolle i hele familiens forbrug. Det gælder både indkøb til hjemmet og rejser. Faktisk påvirkes mere end 1/3 af husstandens forbrug af teenagepigen. Men du bør heller ikke undervurdere den købekraft, teenagepigerne selv har. Vi kan se, at 81 % shopper flere gange om måneden, og de tre kategorier, de bruger flest penge på, er tøj, skønhedsprodukter og mad.

Mobilen er og bliver den bedste ven

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at mobiltelefonen fortsat er en integreret del af teenagepigernes liv. Det interessante i denne sammenhæng er, at de bruger mobilen 31 % af dagens vågne timer sammenlignet med sidste år, hvor den fyldte 25 %. Mobiltiden er altså steget, og sociale medier tager stadig en stor del af æren. Teenagepigerne bruger i dag ca. 2½ time om dagen på sociale medier.

Snapchat-forbruget falder, og Instagram-forbruget stiger

Det er ikke unormalt for en teenagepige at tage del i 20 forskellige samtaler på sociale medier i løbet af en dag. Det konstante behov for kontakt med veninderne farver i høj grad mobilforbruget, og hvilke sociale medier de foretrækker.

Favoritten er uden sammenligning Snapchat, som teenagepigerne i gennemsnit bruger 49 minutter på dagligt. Sammenlignet med sidste års måling, der lød på 63 minutter, er forbruget faldet. Men ikke desto mindre er Snapchat fortsat det sociale medie, der optager mest af teenagepigernes tid.

Instagram tager en solid andenplads med 37 minutter om dagen, hvilket er en markant stigning sammenlignet med 20 minutter i 2017. Årsagen er blandt andet, at Instagram har integreret ’stories’, som vi kender fra Snapchat. Og i øvrigt at Instagram opfattes som en stærk kilde til inspiration inden for teenagepigernes største interesser: mode og skønhed.

31 procent af dagens bruges på mobilen.png

Facebook er falmet til et praktisk medie

Nu tænker du sikkert: ’Hvad så med Facebook?’ Facebook lever stadig, men har slet ikke samme greb i denne målgruppe, som det har i ældre målgrupper. I 2017 brugte teenagepiger i gennemsnit 46 minutter dagligt på Facebook, men i 2018 er det faldet til 31 minutter. Vi oplever, at Facebook i højere grad opfattes som et praktisk redskab til eksempelvis at følge med i informationer fra sportsklubben.

YouTube er søgemaskine nr. 1

Vi er en hel generation, der har taget Google til sig som go to-søgemaskine. Men for de 12-17-årige i dag er det i stedet YouTube, der giver svar og inspiration. I gennemsnit bruger de YouTube 22 minutter om dagen – 5 minutter mere end sidste år. Tiden, de bruger på YouTube, fordeles primært på at se sjove videoer, at lære nyt (how to-videoer) og at følge kendte.

Tag ansvar på de unges vegne

En ung målgruppe er lig med et stort ansvar for dig, der skaber indhold til teenagere. Vores bedste råd er, at du tager de etiske og juridiske regelsæt med, når du planlægger indhold og kampagner til denne målgruppe. Vær opmærksom på, at du skal markere reklameindhold tydeligt. Du skal også indregne, at der gælder anden lovgivning for at indhente permissions i denne målgruppe, og det giver nogle andre præmisser for at lykkes med dit indhold.

OTW kan hjælpe dig tættere på de 12-17-årige

Næste skridt for dig, der vil nå ud til de 12-17-årige, er at bruge viden om målgruppen til at skabe effektfuldt content til dine medier. Her kommer OTW ind i billedet. Vi kan hjælpe dig med at blive endnu klogere på målgruppen og hente de indsigter, der skal til for at skabe en stærk fortælling og udkomme med størst mulig effekt på digitale medier. Hvis du er interesseret i teen insight-undersøgelsen, kan vi også komme forbi og give dig den fulde præsentation af undersøgelsen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på 1.282 interview, trafikdata fra 5,8 mio. sessioner, 6 duointerview med teenagepiger, contentanalyser på tværs af platforme, engagementadfærd baseret på Vi Unges 176.000 følgere og analyse af Vi Unges chatdialog med målgruppen.

Vil du se flere resultater eller vide mere om teen insight-undersøgelsen? Tag kontakt til Karen Marie Sinding.

karen.marie.sinding.jpg
Karen Marie Sinding
Forretningsudvikler København

Karen Marie Sinding er forretningsudvikler i OTW og arbejder med at rådgive OTW's kunder i kommunikationsstrategi og udvikling af indholdskoncepter. Hun er uddannet inden for kommunikation og oplevelsesøkonomi og har arbejdet med strategi, trendforskning og salg på bureau. Derudover arbejder Karen Marie med at udvikle OTW's events.