blogfladdesingtop.jpg

Flat design – kan det nu også være brugervenligt?

Af: Søren Bjørnå

Flat design står for et rent og minimalistisk webdesign, der gennem de seneste år har opnået stor popularitet. Men flat design rummer også faldgruber, der kan undgås med et øget fokus på brugervenlighed og ved at skrue på de rette UX-knapper.

Som så mange andre discipliner inden for design og kommunikation, påvirkes webdesign også af trends, der kommer og går. Flat design er et eksempel på en trend, der så dagens lys i 2012, og som med god grund har sat sine tydelige aftryk på de websites, vi udvikler i dag.

Hvad er flat design?

Flat design er betegnelsen for en minimalistisk og informations-let tilgang til webdesign. Her møder du rene linjer, skarpe kanter og ofte lyse, monotone farver. Alt sammen illustreret todimensionelt. Flat design byder på designelementer, hvor der typisk ikke arbejdes med dybde, skygger, stærke kontraster osv. For eksempel forbindes flat design ofte med Microsoft, og netop Microsoft var også blandt de første, der tog denne designstil i brug til deres brugergrænseflader på telefoner og desktop apps.

Sådan tilføjer du et lag af usability ovenpå flat design

I mange tilfælde er flat design et kompromis med brugervenlighed. Det kan være svært for brugeren at vide, hvilke elementer på et website eller mobilsite, der kan interageres med. Det er en udfordring vi som UX designere er meget opmærksomme på. Dog er flat design stadig en yderst effektiv og foretrukken designtilgang, så længe du indtænker en smule dybde, skruer lidt op for kontrasten og har fuld fokus på brugervenligheden.   

Brug konsistente designelementer
Flat design er en bevægelse væk fra larmende og farveringe elementer og hen mod enkelthed. Derfor kræver flat design også fokus på noget så simplet som tydelig anvisning af klikbarhed. Sørg for eksempel for, at der altid er tydelig forskel mellem almindelig tekst og klikbar tekst.

Vær ikke bange for kontrast
Når du arbejder med flat design bruges der ofte grå nuancer for at skabe ro. Ved at skrue lidt op for kontrasterne, sikrer du læsbarheden og ikke mindst brugerens opmærksomhed.

Hold dig til UX konventioner
Der er en tendens til, at vi med flat design gemmer nogle af de funktioner som kun bruges en gang i mellem. Ved at holde dig til konventioner inden for UX giver du brugeren ro til at fokusere på indholdet på sitet, i stedet for at lede efter funktioner. Vær derfor tro mod placering af elementer, som for eksempel login og søgefunktion, der oftest er placeret i øverste højre hjørne.

Arbejd med mindre forløb
Flat design har skraldet alt forløb og dybde af websitet for at opnå ro og rette æstetik. Men med lidt gradient og lidt dybde på for eksempel knapper, bliver det lettere for brugeren af aflæse hvilke elementer, de kan interagere med. Mikro-animationer som farveskift, en lille bevægelse ved hover kan også bekræfte brugeren i, at her kan der interageres.

Find inspiration i Material Design
Google giver brugbare retningslinjer til hvad de kalder Google Material Design. En designretning der er under konstant udvikling og giver gode anbefalinger til, hvordan du kan gøre flat design mere brugervenligt.

Eksempler på flat design er Menighedsraad.dk og Niras.dk, hvor stilen er ren og skarp, men elementernes interaktionsmuligheder er tydelige.   

Design til dine brugere

Uanset hvilken designretning du skeler til, skal den selvfølgelig altid imødekomme mennesket for enden af websitet. Brugeren. Flat design har den fordel, at der er skåret ind til benet og al unødig information er sorteret fra. Det gør flat design til et godt afsæt for en god brugeroplevelse, men stiller også krav til prioritering af designelementer og proportionalitet på websitet.

Det bedste resultat med flat design opnås altid med udgangspunkt i brugerundersøgelser, der afdækker brugerens behov. Det gælder hvad enten de skal bruge websitet som medlemmer, der skal interagere med en organisation eller som kunder, der skal have en god oplevelse af virksomheden.

søren.bjørnå.jpg
Søren Bjørnå
Digital designer Aarhus

Søren er digital designer i OTW. Han arbejder især med design og User Experience til websites, men skaber design til alle typer af digitale medier. Søren har over 25 års erfaring i bureauverdenen, hvor han har arbejdet som Artdirector og grafisk designer, samt flere års erfaring som selvstændig og medejer af et reklamebureau.