app-applications-apps-147413.jpg

Fire tendenser, jeg vil tale med vores kunder om i 2019

Af Annette Bach

2019 bliver rigtig interessant set med content-briller. Nye medier vinder frem, bytter plads i hierarkiet og definerer nye vilkår for vores kunder, når de udkommer med content. Her er derfor fire tendenser, jeg vil tale med vores kunder om i det nye år.

Instafriendly er en USP

At være instafriendly er nu en reel USP på linje med god kvalitet og god service. Vi ser derfor detailkæder og consumerbrands bevidst gå efter at skabe oplagte instamoments; øjeblikke, som i særlig grad appellerer til at blive postet på Instagram. Instagram har oplevet en eksplosiv vækst de seneste år som den foretrukne kilde til inspiration inden for f.eks. livsstil, mode og skønhed, boostet bl.a. af integrationen af ”Stories”. Unges Instagram-forbrug er steget fra 20 min. til 37 min. om dagen siden 2017. I 2019 kommer vi til at se en øget kommercialisering af Instagram, formentlig forstærket af grundlæggerne Kevin Systrom og Mike Kriegers afgang, og dermed en stigning i antallet af sponsorerede posts. Det betyder, at brands nemmere drukner i mængden af reklameposts og derfor enten selv skal smide flere penge efter Instagram eller gøre endnu mere for at skabe nærværende og originalt indhold, der kan inspirere. 

 ”Costumer success” vinder frem

Content marketing er efterhånden en ret udbredt disciplin i forhold til at tiltrække leads til den berømte tragt (som nu nærmere viser sig at være et cirkulært system). Men et nyt formål stormer frem, nemlig ”costumer success”, som refererer til behovet for at sikre, at en kunde får mest mulig værdi ud af købte produkter og servicer eller f.eks. medlemskaber. En succesoplevelse er nemlig altafgørende for, at kunderne vil anbefale det til andre. Og her kan informativt og inspirerende content noget ret relevant, fordi du proaktivt klæder dem på til, hvordan de kan få mest muligt ud af deres køb, frem for først at hjælpe, når det er gået galt, gennem den traditionelle – og smådyre – supportfunktion.

Podcasting – here to stay

Podcasting fik for alvor medvind, da iPhone 3G og Android-powered G1 blev lanceret i 2008. Siden har en række succesfulde podcastserier baseret på originalt indhold og virkelige historier tiltrukket et bredt publikum. Danmark er fortsat bagud i forhold til resten af Norden hvad angår antal lyttere, men ny teknologi i form af smartspeakers og voicedrevet teknologi forventes at skubbe til både producenter og forbrugere, der i stigende grad efterspørger originalt kvalitetsindhold. Mediet appellerer mest til den veluddannede og købestærke målgruppe, og så kan det i sin natur noget unikt i forhold til at fortælle din historie på en relevant og autentisk måde. Vores erfaring er, at podcasts er en effektiv og produktionslet måde at udkomme med content af høj kvalitet på. Hvor ofte har du samme mulighed for at holde din målgruppes opmærksomhed i 20 minutter? Men som alle andre nye medier skal det finde sin plads i et kommercielt perspektiv, og det kræver, at brands tør eksperimentere med at sætte lyd til deres fortælling.

Content marketing er en holdsport

Hvis du vil have succes med content marketing, kræver det et samspil af en række spidskompetencer på tværs af journalistik, design, teknologi, film, sociale medier og distribution. Ingen mestrer alle discipliner på topplan, så tænk bredt, når du sætter holdet, og tænk i partnerskabsmodeller der, hvor du med fordel kan hente spidskompetencerne uden for huset. Det vigtigste succeskriterium er evnen til at samarbejde, for det er en disciplin med mange facetter og faldgruber. Bl.a. bliver produktionsflowet hurtigt tungt og ineffektivt, med det resultat at budgettet skrider, og kvaliteten falder. Det er altafgørende at finde frem til den rigtige historie og så planlægge helt fra start, hvordan din historie skal leve på tværs af de forskellige kanaler – således at du får de rigtige vinkler, billeder, optagelser, formater og versioner med i produktionsflowet fra start. Det stiller større krav til den redaktionelle proces, men investeringen er godt givet ud i forhold til både omkostninger og fuld udnyttelse af hver enkelt kanals styrker.

 

annette_bach.jpg
Annette Bach
CEO

Annette Bach er administrerende direktør i OTW og har det overordnede strategiske og forretningsmæssige ansvar for virksomheden samt for udviklingen og trivslen af alle OTW's passionerede medarbejdere. Annette var tidligere direktør hos MediaCom og har mange års erfaring med strategisk rådgivning af en lang række danske og internationale virksomheder.