femraadtil.jpg

Fem råd til kommunikations­chefen i 2018

Af: Annette Bach

Når indsatserne for 2018 skal prioriteres, er det værd at fokusere der, hvor du som kommunikationschef kan gøre den største forskel. Her er fem tiltag, der kan forbedre din kommunikation og skabe større engagement fra din målgruppe.

Det er aldrig for sent at arbejde med god kommunikation. Mulighederne for at forbedre er nærmest uendelige, og kommunikation er en rejse uden slutdestination. Derfor kan det være værdifuldt at prioritere indsatserne, så du som kommunikationsansvarlig sikrer, at de initiativer, du og din afdeling rent faktisk gennemfører, også er dem, der har den største indflydelse på jeres kommunikationsmål. Det vil jeg prøve at bidrage til med fem råd til fokusområder i 2018.

1. Strategi og koncept for digitalt indhold

En virksomheds digitale tilstedeværelse kan hurtigt blive en rodet affære. Gammelt indhold blandet med nyt, leveret fra flere afdelinger med forskelligt fokus, genbrugt fra andre formater uden at blive formateret til mediets præmisser.

Det er derfor en rigtig god idé at udarbejde en strategi og et koncept, som sikrer, at alt det digitale indhold, målgruppen eksponeres for, understøtter et veldefineret formål. Både hvad angår det, du gerne vil have målgruppen til at tænke, føle eller gøre, det visuelle udtryk, og hvordan det enkelte medie konsumeres. Sidstnævnte er altafgørende for, hvor godt din kommunikation bliver modtaget. 

2. Mestre micro-moments

Micro-moments er alle de tidspunkter på dagen, hvor vi udnytter ventetid eller korte pauser til instinktivt at gå på mobilen for at blive underholdt, finde information eller foretage et køb. For mange målgrupper foregår langt de fleste søgninger og handlinger på disse tidspunkter, og de er ladet med intention.

Det giver derfor rigtig god mening at forstå og forudsige de primære micro-moments i din målgruppes kunderejse, da flertallets præference er de brands, der leverer på behovet. Indholdet skal være let tilgængeligt, dvs. et klik væk, hurtigt at afkode og brugbart i forhold til det konkrete behov. At mestre disse korte, men meget konkrete interaktioner med din målgruppe er afgørende for at opbygge tillid og langvarige relationer.

3. Video er vigtigere end nogensinde

Det er bestemt ingen nyhed, at vi ser mere og mere video. YouTube har for eksempel overhalet tv-stationerne i forhold til antal seere blandt yngre målgrupper, og Facebook melder om, at der bliver set mere end 8 mia. videoer om dagen.

Udviklingen er drevet af, at langt flere platforme understøtter videoindhold, øget brug af smartphones og en naturlig stigning i engagerende og underholdende videoindhold. Og udviklingen vil fortsætte i 2018 drevet af både sociale medier og mere interaktive formater som 360-graders video samt swipe to buy-lag.

Det betyder, at din målgruppe forventer at få en dybere og mere visuel oplevelse online, og det er derfor essentielt at tilbyde din målgruppe videoindhold af høj kvalitet for at skabe relationer og interaktion fremadrettet. 

4. Personaliseret og kundecentreret indhold

Der har længe været tale om, at personaliseret indhold eller indhold, der er tilpasset den enkelte bruger, er mere effektivt end standardiserede budskaber. Det er stadig gældende i meget høj grad, men herhjemme er denne udvikling stadig primært drevet af de større annoncører, der med forskellig succes har påbegyndt rejsen mod Marketing Automation.

Kommunikationsafdelingerne kunne lære meget af de større annoncører. Det kræver ikke voldsomt meget at skabe et dynamisk website, som tilpasser sig den profil, der besøger sitet, og dermed bliver mere relevant. Det er også forholdsvis nemt at udarbejde en kundedatabaseanalyse, der kan inddele modtagerne af dit nyhedsbrev i segmenter og danne grundlag for opsætning af automatiserede regler, som optimerer dit flow og din performance. Det kaldes Smart Content, og det performer så godt, som det gør, fordi det netop tager afsæt i indsigter i målgruppen og øger relevansen af din kommunikation.

5. Overvej, om I er organiseret optimalt

Det sidste råd handler ikke så meget om kommunikation, men mere om organisation. Når måden, vi skal kommunikere på, ændrer sig fra planlagt, ensartet og mediespecifik til agil, differentieret og kanalneutral, stiller det enorme krav til, hvordan I samarbejder internt i organisationen.

Alle kontaktpunkter bør tænkes ind i alle initiativer hvad angår både design og data, så kunderejsen er ensartet og målbar. Dem der lykkes bedst med det, er dem, der formår at nedbryde de famøse interne siloer mellem f.eks. kommunikation og it. Mit bedste råd er derfor både at re-tænke den interne struktur og at omfavne matrix-tankegangen samt at vurdere, hvilke ressourcer I måske mangler for at lykkes.

Jeg håber, 2018 bliver det år, hvor du som kommunikationsansvarlig lykkes med så mange af dine initiativer som muligt.

annette.bach.jpg
Annette Bach
Administrerende direktør Aarhus

Annette Bach er administrerende direktør i OTW og har det overordnede strategiske og forretningsmæssige ansvar for virksomheden samt for udviklingen og trivslen af alle OTW's passionerede medarbejdere. Annette var tidligere direktør hos MediaCom og har mange års erfaring med strategisk rådgivning af en lang række danske og internationale virksomheder.