infografik-foto.jpg

Få det svære budskab til at glide ned med infografik

Af: Gitte Poder

Kæmper du nogle gange med at formidle komplekst stof, så det bliver overskueligt og simpelt? Så kan det være, du skal bruge infografik, for infografik gør din kommunikation effektiv, hvis det bruges på rette tid og sted.

Hver dag udsættes vi for informationer, der i gennemsnit svarer til 174 aviser. Derfor har vi mere end nogensinde brug for forståelig kommunikation, der gør svært stof spiseligt og let at huske. Og som kan forvandle enorme mængder af data til mundrette, visuelle størrelser. Det er netop den opgave, infografik kan løse for dig.

Infografik er et effektfuldt redskab til at visualisere dine budskaber på websites og sociale medier, i rapporter, magasiner, brugervejledninger, guider med videre. Infografik understøtter tekstens fakta og giver dig mulighed for at fokusere på udvalgte budskaber i din kommunikation. Vellykket infografik tager læseren i hånden og simplificerer tekstens komplekse indhold i visuelle fortællinger, der letter forståelsen af tekstens emne.

Du skal dog overveje nogle ting, før du kaster dig ud i infografik.

Udvælg de vigtigste pointer

En god infografik fremhæver og underbygger tekstens budskab og vigtigste pointer. Sidder du for eksempel med en omfattende brugerundersøgelse, kan der være mange resultater, der kan fremhæves gennem infografik. Men her gælder ’keep it simple’. Vær derfor nøje i udvælgelsen af, hvilke pointer du vil formidle visuelt. Når det er sagt, er det en klar fordel, at din infografik kan engagere læseren, for eksempel ved at præsentere en overraskende pointe. 

Kog budskabet ind

En af infografikkens mange fordele er at agere blikfang, der kan vække læserens appetit til at dykke ned i teksten. I den sammenhæng er det vigtigt, at du koger infografikkens budskab ind for at hjælpe afkodningen på vej og fange læseren, inden opmærksomheden flytter sig videre til næste side. De mest anvendte former for infografik er diagrammer – de velkendte lagkage-, søjle- og kurvediagrammer. Netop disse er vi som læsere vant til at afkode, og de er derfor velegnede til at formidle komplekse budskaber på en simpel måde.

Følg reglerne

Når du arbejder med infografik, kommunikerer du gennem symboler og diagrammer. Et sprog, som alle både kan forstå og misforstå. Kunsten er at formidle svært stof, så det er let at afkode. Sørg derfor for at holde dig til disse simple regler for infografik: Vælg en neutral skrifttype, så den ikke stjæler fokus. Brug højst fem stationer i et lagkagediagram, der selvsagt skal give 100 %, ellers skal du bruge en anden type infografik. Rund op eller ned på tallene – decimaler gavner sjældent overskueligheden. Hold dig inden for samme farveskala for at give ro til øjet og sikre overblik. Og sidst, men ikke mindst: Husk at oplyse kilde og afsender.

Fortæl gerne historier

En interessant udvikling inden for infografik er, at man er begyndt at arbejde med større infografikker, der bliver en del af en historie. Hvor infografikken i sig selv formidler et forløb og ikke kun enkeltstående budskaber. Der er på det seneste dukket en række gratisprogrammer op, som man let kan bruge til at udvikle større infografikker. Et eksempel er https://www.visme.co/.

Infografik er ikke løsningen på alt

I princippet er der ingen grænser for, hvad der kan formidles gennem infografik. Dog er det kun, når infografik tilfører merværdi til din kommunikation, at du skal tage det i brug. For det kan ikke løse alt. Overvej infografikkens rolle i forhold til det format, du arbejder i. Infografik fungerer især godt som kontrast til teksttunge sider i et magasin eller en rapport. Mens korte tekster ikke nødvendigvis formidles bedre ved at supplere med en infografik. Med andre ord: Overvej, om informationerne rummer tilpas kompleksitet og vigtighed til, at infografikken har sin berettigelse.

gitte.poder.jpg
Gitte Poder
Grafisk designer Aarhus

Gitte Poder arbejder blandt andet med magasindesign og udvikling af visuelle identiteter for OTW's kunder.